privacy gevoelens.png

Kuva: Sclera, lähde: Papunet

HYVINVOINTI JA TERVEYS

Hyvinvointi tarkoittaa kehon ja mielen hyvää oloa.
Hyvinvointi ja terveys kuuluvat hyvään arkeen.

Kaikki tarvitsevat riittävästi unta, monipuolista ruokaa,
hyviä ihmissuhteita ja mielekästä tekemistä joka päivä. 

Elämässä pitää olla myös aikaa rentoutumiselle.
Terve ja hyvinvoiva ihminen levittää hyvää mieltä ympärilleen.

Joskus on hyvä miettiä,
millaiset asiat omassa elämässä tuova iloa
ja mistä aiheutuu pahaa mieltä tai ahdistusta.

Kenelläkään ei voi kuitenkaan aina olla hyvä mieli.

On normaalia, että välillä ahdistuu ja saa voimakkaita tunteenpurkauksia.
Joskus ärsyyntyy ja hermostuu.

Ihmisen kehitykseen ja elämään kuuluvat monenlaiset muutokset.
Nuorena mieliala vaihtelee nopeasti.

Ulkonäössä ja persoonassa tapahtuu erilaisia muutoksia.
Jotkut muutokset esimerkiksi omassa kehossa voivat tuntua ahdistavilta.

Myös läheiset ihmiset voivat joskus hämmentyä,
kun käyttäydyt äkkipikaisesti tai ulkonäkösi muuttuu.

Muutokset voivat hämmentää ja tehdä olon epävarmaksi.
Jos asiat painavat mieltäsi, on hyvä puhu asioista kaverin
tai vanhempien kanssa.

Asioita ei kannata murehtia yksin,
koska muuten asiat saattavat muuttua omassa päässä suuremmiksi.
Silloin ne alkavat häiritä mieltä ja mieliala huononee.

Jos sinun on vaikea puhua asioista kaverille tai vanhemmille,
voit jutella esimerkiksi nuorisotyöntekijän tai terveydenhoitajan kanssa.
He kertovat, miten kannattaa toimia ja mistä saat apua.

Kavereista voi olla paljon apua, kun itsellä on vaikeaa.
Hyvä kaveri auttaa kavereitaan, kuuntelee eikä kiusaa.

Kaikilla ihmisillä on joskus huolia ja vaikeuksia.
Ne kuuluvat elämään.

Ongelmiin voi kuitenkin saada apua eikä niiden kanssa tarvitse olla yksin.
Opiskelijat voivat ottaa yhteyttää opiskelijoiden tukikeskus Nyytiin.
Se auttaa, jos tarvitset tukea: www.nyyti.fi

Kommentoi

Captcha-koodi

 Kyllä

Po1ntin tietosuojakäytäntö