relatie aanmaken.png

Kuva: Sclera, lähde: Papunet

IHMISSUHTEET JA SEURUSTELU

Ihmissuhteet ovat tärkeä osa elämää.
Jokaisella olisi hyvä olla ainakin yksi luotettava ihminen, jolle voi puhua.
Sellainen voi olla paras kaveri, sisko tai vaikka lähisukulainen.

Luotettavalle ihmiselle voi puhua,
vaikka itsellä on ongelmia ja masentaa.
Luotettava ihminen pysyy vierelläsi.

Jokainen tuntee joskus olonsa yksinäiseksi 
ja haluamme joskus olla yksin.
Yksinäisyys ei aina tunnu pahalta.

Yksinäisyyden tunnetta voi lievittää eri tavoin.
Jotkut saavat apua yksinäisyyteen lemmikkieläimestä.
Toisia voi auttaa vaikka kirjoittaminen tai musiikin soittaminen.

Jos tuntee itsensä usein yksinäiseksi
ja se aiheuttaa murhetta, tarvitaan apua.
Uusi harrastus ja vapaaehtoistyö voivat vähentää yksinäisyyttä
ja niistä voi löytää uusia kavereita.

Joskus tarvitaan keskustelua
esimerkiksi terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.

Ihastuminen kuuluu nuoruuteen.
Jotkut ihastuvat usein ja ihastuksen kohteet voivat vaihtua.
Moni haluaa rakastua yhä uudelleen.

Moni toivoo, että löytää itselleen tyttö- tai poikakaverin
ja haluaa aloittaa seurustelun.
Seurustelu kannattaa aloittaa vasta sitten kun se tuntuu itsestä hyvältä.
Sinun ei tarvitse seurustella, vaikka kaverisi seurustelisivat.

Seksielämä kannattaa aloittaa kumppanin kanssa,
kun molemmat ovat valmiita siihen.
Hyvässä suhteessa molemmat uskaltavat kertoa,
mitä asioita haluaa tehdä toisen kanssa.

Kenenkään ei tarvitse tehdä kumppanin kanssa asioita, joita ei halua tehdä.
Toisen painostaminen, pakottaminen
ja uhkaileminen eivät kuulu seurusteluun eikä seksiin.

Perhe on perusta koko elämälle ja jokainen kuuluu johonkin perheeseen.
Perhesuhteet ovat olemassa koko elämän,
vaikka suhteet perheenjäseniin olisivat huonot.
Kaikki ovat jonkun lapsia.
Useimmilla on sisaruksia ja muita sukulaisia.

Turvallinen perhe on ihmiselle tärkeä,
sillä se antaa mallin myöhemmille ihmissuhteille.
Perhe vaikuttaa siihen,
miten suhtaudumme muihin ihmisiin.

Perhe on paikka, jossa ruvetaan rakentamaan itsetuntoa.
Itsetunto tarkoittaa käsitystä omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan.
Hyvään itsetuntoon kuuluu itsensä hyväksyminen ja rakastaminen.
Silloin ihminen pystyy luottamaan itseensä ja arvostamaan muita ihmisiä.

Hyvä itsetunto auttaa elämässä eri tavoin.
Kun on hyvä itsetunto, on helpompi tutustua uusiin kavereihin
ja selviytyä vaikeista tapahtumista. 
Hyvä itsetunto auttaa opiskeluissa ja työelämässä.

Heikkoa itsetuntoa voi vahvistaa selvittämällä,
millaisia vahvuuksia itsessä on.

Voit löytää apua ja tukea netistä mielenterveystalo.fi