ympari_suomea.jpg

Kuva: Sergio Palao / CATEDU, muokkaus Papunet

KANSALAISUUS

Kansalaisuus tarkoittaa velvollisuuksia ja oikeuksia,
joita ihmisellä on.

Suomi on sitoutunut noudattamaan YK:n lasten oikeuksien julistusta.
Sen mukaan lapsilla on oikeus lapsuuteen
 ilman pelkoa väkivallasta tai riistosta.
Lapsilla on oikeus käydä koulua ja saada terveydenhoitoa.

Lapsiasiavaltuutettu valvoo Suomessa lasten
ja nuorten oikeuksia ja tehtäviä.

Lapsiasiavaltuutettu huolehtii,
että lasten ja nuorten hyvinvointi ja oikeudet toteutuvat.
Hän toimii välittäjänä lasten, nuorten ja päättäjien välillä. 

Kun nuori kasvaa ja ikävuodet lisääntyvät,
hän saa uusia oikeuksia.
Samalla lisääntyy myös vastuu.
Suomessa täysi-ikäinen on 18-vuotias.

Ikäraja tarkoittaa jonkin tuotteen, palvelun tai asian rajaamista.
Ikäraja voidaan määritellä laissa tai siitä voidaan antaa suosituksia.
Ikärajoilla suojataan nuoria eri asioilta.

Tupakan ostamiseen, pelien pelaamiseen,
elokuvien katsomiseen, mopolla ajamiseen
ja seksin harrastamiseen on olemassa eri ikärajat.
Vähitellen nuori kasvaa täysivaltaiseksi kansalaiseksi ja aikuiseksi. 

Täysi-ikäinen eli 18-vuotias saa oikeuden äänestää.
Äänestämällä voi vaikuttaa asioihin,
mutta vaikuttaa voi muillakin tavoilla.

Joskus saattaa tuntua, ettei asioihin voi vaikuttaa mitenkään.
Silloin kannattaa muistaa,
että teemme joka päivä monia valintoja, vaikka niitä ei aina huomaa.
Kun ostat tietyn merkkistä bensaa tai suklaata,
voit vaikuttaa esimerkiksi ympäristön suojelemiseen. 

Jos haluaa saada eduskunnan käsittelemään jotakin lakialoitetta,
voi tehdä kansalaisaloitteen ja kerätä sille riittävästi kannattajia.

Erilaisissa järjestöissä voi vaikuttaa asioihin,
joita pitää itse tärkeinä.

Suomalainen on Suomen ja EU:n kansalainen.
Kaikilla EU-kansalaisilla on punakantinen passi.
EU-jäsenyys vaikuttaa siihen, että voimme opiskella,
tehdä töitä ja matkustaa toisessa EU-maassa vapaasti.