studeren.png

Kuva: Sclera, lähde: Papunet

KOULUTUS JA OPISKELU

Suomessa on oppivelvollisuus.
Se tarkoittaa, että lapsilla ja nuorilla
on lain mukaan velvollisuus suorittaa peruskoulun oppimäärä.

Peruskoulu kestää Suomessa yhdeksän vuotta.
Suurin osa nuorista jatkaa opiskelua
jossakin uudessa oppilaitoksessa kun peruskoulu päättyy.
Usein peruskoulun jälkeen mennään ammattikouluun tai lukioon.

Opiskelu valmentaa tulevaisuuteen ja työelämään.
Opiskelu ei kuitenkaan ole vain oppimista.
Opiskelun aikana saa lisäksi uusia kavereita ja kokemuksia.

Erilaisia oppilaitoksia on paljon.
Jokainen voi löytää itseään kiinnostavan koulutuksen ja ammatin.

Opiskelu ja oppiminen ei tarkoita vain kirjojen lukemista
ja tunnilla istumista.
Nuorten työpajoissa ja oppisopimuskoulutuksissa
pääsee tekemään heti töitä.
Niissä ammattia opitaan tekemällä erilaisia käytännön töitä ohjaajan
tai valmentajan opastamana.

Opiskelua on yleensä joka arkipäivä ja se luo viikkoon rytmin.
Opiskelu tuo elämään sisältöä.

Opiskelujen aikana voi lähteä ulkomaille opiskelemaan.
Opiskeluvaihto-ohjelmia on erilaisia
ja ne kestävät yleensä vähintään kolme kuukautta.

Ulkomailla voi parantaa kielitaitoa,
tutustua uusiin ihmisiin ja nähdä maailmaa.
Vaihto-opiskelusta on usein hyötyä myöhemmin työelämässä.

Jos ei halua lähteä vaihto-opiskelijaksi,
voi tehdä kielimatkan ulkomaille.

Ulkomailla saa uusia kokemuksia.
Vaikka ulkomaille lähtö voi jännittää,
monet ovat tyytyväisiä ulkomailla asumiseen.

Koulutuksiin haetaan yhteishaussa.
Yhteishaku tarkoittaa,
että samassa haussa voi hakea useampaan oppilaitokseen.

Peruskoulun jälkeen voi mennä kymppiluokalle.
Siellä voi yrittää nostaa arvosanoja
ja saa aikaa miettiä, millainen koulutus kiinnostaa itseä.

Ammatti- ja lukiostartti ovat hyviä vaihtoehtoja,
jos ei tiedä mikä ala sopisi itselle parhaiten.
Niissä voi tutustua ammattikoulussa oppimiseen ja lukiossa opiskeluun.

Opinto-ohjaajat antavat tietoa eri vaihtoehdoista.
TE-toimistoista saa tietoa erilaisista koulutuksista.

Vuonna 2013 tuli voimaan nuorisotakuu.
Se tarkoittaa, että jokainen alle 25-vuotias
tai 30-vuotias vastavalmistunut työttömäksi ilmoittautunut
saa koulutus-, harjoittelu-, työpaja- tai työpaikan.

Nuorisotakuun tavoitteena on edistää nuorten työllisyyttä.