verkeer.png

Kuva: Sclera, lähde: Papunet

LIIKENNE

Liikenne toimii vain kun jokainen toimii vastuullisesti.
Liikenteessä on kaikille yhteiset liikennesäännöt,
koska kaduilla liikkuu samaan aikaan autoja,
mopoja, lapsia ja pyöräilijöitä.

Liikenteessä tulee ottaa huomioon muut eikä ajatella vain itseään.

Autoa ajaessa pitää olla ajokuntoinen.
Autoa ei saa ajaa humalassa, huumausaineiden alaisena,
väsyneenä tai vihaisena.

On laitonta ajaa päihteiden alaisena.
Tällaisesta voi aiheutua vakavia seurauksia itselle, kyydissä oleville
tai muille liikenteessä oleville.

Poliisi valvoo liikennettä ja antaa rangaistuksia,
jos huomaa liikennesääntöjen rikkomista.

Liikenne- ja viestintäministeriö vastaa tieliikennelainsäädännöstä.

Moni odottaa ajokortin saamista.
Ensimmäinen ajovuosi on autoilijalle tärkeä.
Silloin opitaan oma ajotapa ja suhtautuminen muuhun liikenteeseen.

Ensimmäinen ajovuosi on riskialtista aikaa.
Liikennevahinkoja sattuu ensimmäisen ajovuoden aikana paljon.

Joskus kaverit saattavat yllyttää kuskia ajamaan kovaa vauhtia,
kaahaamaan tai tekemään temppuja autolla.
Tällaista ei pidä tehdä, koska liikenneturvallisuus vaarantuu.
Yllyttäminen voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin ja jopa kuolemaan.
Joka vuosi liikenneonnettomuuksissa kuolee ihmisiä.

Itsensä lisäksi pitää huolehtia ajoneuvosta monella tavalla.
Auton valojen ja renkaiden pitää olla kunnossa.
Huolehdi, että autovakuutus on voimassa.

Muista, että turvavöitä pitää käyttää etu- ja takapenkillä.
Jos olet kuskina, vaadi kavereita käyttämään turvavöitä.