drugs.png

Kuva: Sclera, lähde: Papunet

PÄIHTEET JA RIIPPUVUUDET

Päihteitä on olemassa erilaisia.
Laillisia päihteitä ovat alkoholi ja tupakka.
Laittomia päihteitä ovat huumausaineet.

Päihteet voivat tuoda hetkeksi hyvän olon ja nostaa tunnelmaa.
Päihteiden alaisena voi tuntea itsensä vahvaksi ja rohkeaksi.

Ympäristö näyttää päihteiden alaisena toisenlaiselta.
Kaikki voi tuntua mahdolliselta,
vaikka todellisuudessa asiat ovat toisin.

Päihteistä aiheutuu monenlaisia haittoja.
Päihderiippuvuuden lisäksi päihteistä voi aiheutua
erilaisia terveyshaittoja.
Lisäksi päihteisiin kuluu rahaa.

Kaikista päihteistä voi tulla riippuvaiseksi,
jolloin ihminen ei pysty hallitsemaan niiden käyttöä.
Silloin tarvitaan erilaista tukea ja apua.

On hyvä välttää päihteiden käyttöä.
Päihteitä kokeillaan usein ensimmäistä kertaa kaveriporukassa.
Kun kaverit käyttävät päihteitä, voi olla vaikeaa itse sanoa ei.

Hyvät kaverit kuitenkin ymmärtävät,
jos et halua kokeilla tai käyttää päihteitä.

Myös peleistä voi tulla riippuvaiseksi.
Nykyisin on helppo pelata netissä pelejä kuten pokeria.
Uhkapelaaminen tarkoittaa pelaamista rahasta,
vaikka on todennäköisempää hävitä kuin voittaa.

Pelaaja ei aina pysty lopettamaan pelaamista, vaikka haluaisi.
Jos pelaamiseen kuluu paljon aikaa ja rahaa,
kannattaa yrittää vähentää pelaamista.
Jos pelaamisen vähentäminen ei onnistu omin avuin, hae apua.

Päihteiden käyttäminen ja pelaaminen vaikuttavat omaan
ja läheisten elämään.
Riitoja syntyy helposti, kun ollaan humalassa.

Monille läheisen päihteidenkäyttö aiheuttaa huolta ja ahdistusta.
Päihteiden välttäminen kokonaan tai kohtuukäyttö
on terveellinen ja turvallinen elämäntapa.
Samalla säästyy rahaa.

Tutustu nuorten omaan verkkosivustoon Nuortenlinkkiin.