vliegtuig_2.png

Kuva: Sclera, lähde: Papunet

ULKOMAILLE

Joskus on ihanaa päästä matkustamaan ulkomaille
ja nauttia erilaisesta säästä ja ympäristöstä.

Matkustaminen on yleensä mukavaa, rentouttavaa,
jännittävää ja opettavaista.

Toisiin kulttuureihin voi tutustua matkustamalla
tai muuttamalla ulkomaille asumaan.

Ennen ulkomaille lähtöä pitää selvittää monta asiaa.
Mitä kauemmas ja eksoottisempaan maahan matkustaa,
sitä enemmän pitää ennalta valmistautua.

Ennen matkustamista kannattaa selvittää ajoissa:

  • viisumi, vakuutukset ja rokotukset
  • kohdemaan sää ja turvallisuus

Opiskelijoilla on paljon mahdollisuuksia lähteä ulkomaille.
Voi tehdä kielikurssimatkan tai viettää vaihto-oppilasvuoden.

Kokemukset ovat varmasi mieleenpainuvia.
Ulkomailta saatuja kokemuksia ja kielitaitoa arvostetaan työelämässä.

Ulkomaille voi lähteä tekemään töitä.
EU-alueella voi työskennellä melko vapaasti.

Työ- ja elinkeinotoimistosta saa tietoa avoimista työpaikoista.
Ulkomailla voi tehdä myös vapaaehtoistyötä.
On mahdollista työskennellä kesän ajan
vaikka kilpikonnien suojelukeskuksessa!

Ulkomaille lähtijä tarvitsee ennen kaikkea rohkeaa ja avointa mieltä!

On hyvä muistaa,
että kaikki asiat eivät ulkomailla toimi samalla tavoin kuin Suomessa.

Joissakin maissa asioiden hoitaminen on erilaista
ja monet asiat täytyy selvittää virastossa tai toimistossa.
Suomessa monet asiat voi hoitaa verkossa
esimerkiksi täyttämällä sähköisen lomakkeen.

Itselle tuttuja ja tärkeitä tuotteita ei saa välttämättä kaupoista.
Kaikissa maissa on myös oma ruoka- ja keskustelukulttuuri.

Ulkomailla voi joutua vaikeuksiin,
jos esimerkiksi rahat varastetaan tai joutuu onnettomuuteen.
Silloin voi hakea apua maassa olevalta Suomen edustustolta.

Ulkoasiainministeriön sivuilta löytyy paljon hyödyllistä tietoa matkustamisesta.

Saat vinkkejä matkustamiseen,
voit lukea eri maiden matkustustiedotteita
ja tehdä oman matkustusilmoituksen ennen matkalle lähtöä.
Löydät tietoa eri maista.

Millainen kansainvälinen osaaja olet? Tee CIMOn testi!
Oletko valmis lähtemään maailmalle?