speelplaats netjes 2.png

Kuva: Sclera, lähde: Papunet

YMPÄRISTÖ JA KULUTTAMINEN

Ympäristöstä täytyy pitää huolta.
Silloin saamme nauttia luonnossa olemisesta
ja esimerkiksi marjojen keräämisestä ja retkeilystä.

Yhteinen ympäristö on kaikkien asia.
Jokainen voi tehdä ympäristöä suojelevia valintoja.

Tämän lisäksi tarvitaan poliittisia päätöksiä.
Siisti ja turvallinen asuinalue ja ympäristö vaikuttaa mielialaan ja viihtyvyyteen.
Kaikki voivat vaikuttaa ympäristön siisteyteen
laittamalla roskat roskikseen.

Helppo tapa vaikuttaa on ostaa ympäristöystävällistä ruokaa kaupasta.
Esimerkiksi kotimaisten kasvisten ostaminen
kuluttaa vähemmän ympäristöä kuin ulkomailta tuodun lihan ostaminen.

Joukkoliikenteen käyttäminen
ja pyörällä ajaminen ovat autoilua parempi vaihtoehto.

Jätteiden lajitteleminen on hyvä teko ympäristölle.
Hillopurkin voi laittaa lasinkeräykseen, omenankuoret biojätteisiin
ja maitotölkit kartonkien keräykseen.

Ongelmajätteitä ovat esimerkiksi akut, paristot ja vanhat lääkkeet.
Niitä ei saa koskaan viedä luontoon tai tavalliseen jäteastiaan,
vaan ne pitää viedä niille kuuluviin jätepisteisiin.

Apteekeissa on keräyspisteitä vanhoille lääkkeille.
Moneen kauppaan voi palauttaa paristot. 

Jotkin jätteet kuten vanhat maalit
ja rakennusjätteet täytyy viedä jätteenkäsittelylaitokselle.

Ympäristöstä voi huolehtia tekemällä joka päivä pieniä tekoja.
Lakien noudattaminen on tärkeää.
Ympäristön tulevaisuus on kaikkien yhteinen asia.