Laihtuminen ja löysä iho

Terveys & ihmissuhteet

KYSYMYS

VASTAUS

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Painonpudotus ei välttämättä automaattisesti vaikuta rintojen kokoon tai jätä jälkeensä löysää ihoa. Runsas laihtuminen liian nopealla aikataululla voi aiheuttaa todennäköisemmin löysää ihoa, joten myös laihtumisessa on hyvä huomioida terveellisyys ja pitkäaikaisuus.

Normaalipainoisen naisen pitäisi laihtua ruuminpainostaan noin 20%, jotta kuppikoko pienenisi edes yhden koon.

Suurin syy nopeaan laihtumiseen on usein liian tiukka, rajoittava dieetti, joka laihduttaa nopeasti, mutta ei anna iholle tarpeeksi aikaa muuttua painonlaskun mukana. Kun rasvakudos pienenee ihon alla nopeasti, ei iho ehdi muutokseen mukaan ja jäljelle jää roikkuvia ihopoimuja.

Tästä syystä onkin tärkeää laihduttaa hitaasti ja terveellisesti sekä liikunnan että terveellisen ruokailun kautta: näin kiinteydyt samalla kun laihdut, ja pidät huolta myös ihosta.

Jos olet jo ehtinyt laihduttaa nopeasti ja ongelmanasi on löysä iho, on olemassa muutamia keinoja, joilla sitä voi kiinteyttää kotikonstein. Löysä iho on ongelma, jota saattaa esiintyä eri puolilla vartaloa nopean laihtumisen jälkeen, sillä iho ja lihakset menettävät osan kiinteydestään kollageenin hajoamisen seurauksena. Kollageeni pitää ihon kiinteänä ja kimmoisana.

Ehkäistäksesi ihon löystymisen ja roikkumisen, riittävä nesteytys on todella tärkeää. Veden juominen päivittäin on loistava keino kosteuttaa ihoa ja pitää se kimmoisana ja kuulaana. Nesteyttämällä ihoa sisältäpäin autat sitä mukautumaan painonlaskun aiheuttamiin muutoksiin. Naisten tulee nauttia vähintään 2 litraa vettä päivässä ja miesten on suositeltavaa juoda kolme litraa. Jos et nauti terveellistä ravintoa, ei liikkumisesta ja lihaskuntoharjoituksista ole välttämättä hyötyä: lihakset ja elimistö kaipaavat kunnollista ravintoa toimiakseen ihanteellisesti.

Jos paino putoaa nopeasti, voi löysää ihoa kertyä vatsan, reisien, pakaroiden ja käsivarsien alueelle. Yksi helpoimmista tavoista kiinteyttää löysä iho on tehdä paikallisia harjoituksia ongelmakohdissa. Pysyäksi terveellisessä painossa ja pitääksesi ihon kiinteänä on hyvä idea lisätä yleistä liikuntaa rutiiniisi. Jo puolen tunnin kävelylenkki päivässä, pyöräily, koiran kanssa samoilu tai hölkkääminen nostattaa sykettä ja saa rasvan palamaan.

Muista siis laihtuminen terveellisesti ajan kanssa, niin ongelmia tuskin syntyy 🙂 Jos asia vielä mietityttää, voit rohkeasti jutella asiasta lääkärin kanssa.

Po1nt / Asta