Masennus ja ruokavalio

Terveys & ihmissuhteet

KYSYMYS

VASTAUS

Hei ja kiitos hyvästä kysymyksestä!

Masennus näkyy usein ruokailutottumuksissa. Joillakin masennus vaikuttaa selvästi ruokavalintoihin ja muuttaa ruokavaliota yksipuolisemmaksi ja epäterveellisemmäksi, mistä seuraa helposti painonnousua. Osalla taas ruokahalu katoaa ja paino laskee. Molemmissa tapauksissa ravitsemustila todennäköisesti heikkenee ja ravintoaineiden riittävä saanti on uhattuna. Ravintoaineiden puutokset saattavat pahentaa masennusoireilua, jolloin syntyy noidankehä.

Ruokailu on tärkeä osa arkea ja ruokahetki on hyvä tehdä mahdollisimman nautinnolliseksi omalle hyvinvoinnille. Syömisen tehtävä on täyttää paitsi elimistömme energian ja ravintoaineiden tarpeita myös mielemme tarpeita. Parhaimmillaan ruokailutilanne on hetki, jossa sekä mielemme että kehomme tarpeet tulevat huomioiduiksi. Toisilla syömiseen saattaa liittyä voimakkaita syyllisyyden ja ahdistuksen tunteita. Kun pohditaan ruoan terveellisyyttä, olisi tärkeää kehon ja mielen kannalta muistaa joustavuus ja sallivuus. Ruoka ei ole maailman tärkein asia, vaikka se onkin olennainen osa arkeamme.

Masentuneella ei välttämättä ole voimia ruoanvalmistukseen eikä läheisillä ole välttämättä mahdollisuutta auttaa ruokailujen toteutuksessa. Tällöin tulee etsiä muita keinoja toteuttaa täysipainoinen ruokailu. Joukkoruokailun hyödyntäminen ja edulliset lounaspaikat ovat kullanarvoisia. Osa kouluista myy ylijäänyttä lounasruokaa varsin edullisesti. Myös ateriapalvelu voi olla hyödyllinen apu arkeen.

Valmisruokien hyödyntäminen on parempi vaihtoehto kuin syödä jatkuvasti välipalatyyppisesti tai napostella. Kaupan hyllyltä poimittu valmisruoka-annos (mieluiten Sydänmerkki-tuote) kannattaa aina täydentää lautasmallin mukaisesti kasviksilla, leipäviipaleella ja juomalla ateriaksi.

Ruokavalio, jossa on runsaasti vihanneksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljavalmisteita, palkokasveja, kalaa ja muita hyviä rasvoja, on hyödyllinen myös mielen hyvinvoinnin kannalta.

Useimmilla masennuksen varsinaiset syyt eivät toki ole hoidettavissa ruokavaliomuutoksilla. Yleensä masennusta sairastava kuitenkin kokee hyötyvänsä onnistuneista elämäntapamuutoksista. Se, että ruokavalion laatu paranee ja tarvittavien ravintoaineiden saanti lisääntyy, voi vaikuttaa mielialaan. Lisäksi se, että kokee pystyvänsä vaikuttamaan omaan terveyteensä ja jaksamiseensa, on iso asia mielen hyvinvoinnin kannalta.

Mieleltään hyvinvoiva ei välttämättä syö terveellisemmin kuin masentunut, mutta edellytykset sille ovat paremmat. On enemmän voimavaroja tehdä fiksuja valintoja. Lisäksi haasteena on, että tietyt psyykenlääkkeet lisäävät ruokahalua ja muuttavat aineenvaihduntaa, mikä vaikeuttaa erityisesti painonhallintaa. Näistä syistä syömiseen ja elämäntapoihin panostaminen voimavarojen mukaan olisi tärkeää.

Vastaus on noukittu ravitsemusterapeutin artikkelista, minkä voit lukea kokonaisuudessaan täältä.

Tsemppiä jatkoon!

Po1nt / Asta