Mitä kasviksia kannattaa syödä?

Terveys & ihmissuhteet

KYSYMYS

VASTAUS

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Kasvikset ovat terveellisen ruokavalion perusta. Kasviksiksi luetaan vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät sekä sienet ja palkokasvit. Jo yhden kasvisannoksen lisääminen päivässä on hyväksi.

Kasvikset eli vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät sisältävät runsaasti suojaravintoaineita, kuten kuitua, vitamiineja, kivennäisaineita ja fytokemikaaleja. Siksi ne ovat tärkeitä elimistön toiminnalle. Kasvikset sisältävät painoonsa nähden vain vähän energiaa, joten ne ovat avuksi myös painonhallinnassa.

Terveyden kannalta on parasta syödä kasviksia monipuolisesti. Kasviksia suositellaan syötäväksi vähintään puoli kiloa päivässä. Tämä määrä saadaan kuudesta, oman kämmenen kokoisesta annoksesta.

Yksi annos eli noin kourallinen on esimerkiksi

  • yksi keskikokoinen tomaatti,
  • yksi keskikokoinen porkkana,
  • 1½ dl raastetta tai vihersalaattia,
  • 1½ dl kypsennettyjä kasviksia eli lämmintä kasvislisäkettä,
  • 1 dl marjoja, tai
  • yksi hedelmä

Tähän määrään ei lasketa perunaa eikä mehuja.

Hedelmissä on kuituja ja vitamiineja. Monet hedelmät sisältävät myös magnesiumia ja kaliumia, jotka alentavat verenpainetta. Hedelmiäkin olisi hyvä syödä viisi-kuusi kertaa päivässä.

Riittävä määrä kaliumia auttaa alentamaan verenpainetta. Huolehdi siis, että ruokavaliosi sisältää riittävästi tätä ravintoainetta. Kaliumia saat muun muassa perunasta, bataatista, banaanista ja avokadosta.

Huomioi, että jokaisesta hedelmästä, marjasta ja kasviksesta saat hieman erilaisia asioita kehollesi. Terveellinen ruokavalio sisältää monenlaisia eri kasviksia, eli hedelmien ja marjojen lisäksi on suositeltavaa lisätä ruokavalioon myös muita kasviksia, että saat kaikki kasvisten tarjoamat hyödyt talteen.

Voit lukea lisää terveyttä edistävästä ruokavaliosta täältä.

Nautinnollisia ruokailuhetkiä,

Po1nt / Asta