Proteiini

Terveys & ihmissuhteet

KYSYMYS

VASTAUS

Hei ja kiitos kysymyksistäsi!

Kysyit proteiiniin liittyviä kysymyksiä.

Yleistä proteiinieista

Proteiinit eli valkuaisaineet ovat sekä suoja- että energiaravintoaineita. Proteiineja tarvitaan kehossa lukuisiin eri tarkoituksiin ja niistä saadaan myös energiaa. Suomessa proteiinia suositellaan saatavaksi 10–20 prosenttia päivän energiasta, ja painokiloa kohti proteiinien tarve on 1,1–1,3 grammaa.

Proteiinien tehtävät 

  • Muodostavat uusia kudoksia kasvuaikana ja kudosten uusiutuessa
  • Toimivat elimistön immuunipuolustuksessa muun muassa vasta-aineina
  • Kuljettavat ravintoaineita ja kaasuja veressä
  • Ovat hormonien ja entsyymien rakennusaineita

Painokiloa kohden proteiinien tarve on 1,1─1,3 grammaa, mikä tarkoittaa noin 50-kiloiselle 60 grammaa päivässä.  Suomessa proteiinin saanti on yleensä runsasta: proteiinia saadaan noin 100 g päivässä. Ylimääräinen proteiini ei kuitenkaan muutu lihaskudokseksi, vaan se varastoidaan elimistöön rasvana.

Proteiinia saat eläinkunnantuotteista, kuten punaisesta lihasta, kanasta, kalasta, kananmunista ja maitotuotteista. Proteiinia on mahdollisuus kuitenkin saada tarpeeksi myös ilman eläinkunnantuotteita (pähkinät, siemenet, pavut, tofu ja muut kasviperäiset proteiininlähteet). Muista kuitenkin, että B-12 vitamiinia pitää silloin nauttia purkista. Kasvissyöjien ja vegaanien on syytä olla erityisen tarkkana, että proteiinin tarve täyttyy. Mikäli syö liian yksipuolisesti, elimistö ei saa kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja.

Lisää tietoa eri proteiineista ja erilaisten proteiinien tehtävästä löydät Ruokatiedon sivuilta.

Finelin sivuilta voit myös etsiä tarkemmin tietoa proteiinista esim. tuotekohtaisesti.

Tämän laskurin avulla voit myös laskelmoida itsellesi ohjeellisen suositellen proteiinin määrän. Muistathan, että laskuri on suuntaa antava, ja kaikesta terveyteen liittyvästä on hyvä vielä keskustella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.

Proteiinin puutos

Alla on listattuna yleisiä oireita, jotka voivat johtua proteiinin puutteesta. Jos useampi näistä täyttyy, on hyvä harkita, saako keho tarpeeksi proteiineja.

  1.  Väsymys ja uupumus vaivaavat. Voimattomuus ja väsymys voivat johtua proteiinin puutteesta. Proteeini pitää verensokerin tasaisena ja kehon virkeänä. Keho voi alkaa vähitellen jopa hajottaa lihaskudosta, jos se ei saa ravinnosta riittävästi proteiinia. Myös tämä johtaa uupumukseen.Vaikka proteiininpuute tekee väsyneeksi, uni ei välttämättä tule. Proteiinivaje voi nimittäin aiheuttaa uniongelmia.
  2. Sokerinhimo iskee. Jos aamupala koostuu vain hedelmästä ja kupillisesta kahvia, verensokeri ehtii laskea alas jo ennen lounasta. Ja kun verensokeri on alhaalla, alkaa helposti tehdä mieli karkkia. Yksi proteiinin tehtävistä on pitää verensokeri tasaisena. Jos karkkihammastasi kolottaa jatkuvasti, et välttämättä saa tarpeeksi proteiinia.
  3. Hiukset ja kynnet oireilevat. Hiustenlähtö, hiusten ohentuminen, kynsitikut, kynsien haurastuminen ja valkoiset viirut kynsissä ovat merkkejä siitä, ettei elimistö saa riittävästi tarvitsemiaan aminohappoja. Proteiini toimii solujen rakennusaineena, ja kynnet ja hiukset koostuvat pääosin proteiinista. Proteiinin puute voi johtaa myös ihon hilseilyyn.
  4. Päässä humisee. Jos elimistö ei saa proteiinia riittävästi, ajatukset voivat alkaa takkuilla. Aivot tarvitsevat energiaa pysyäkseen virkeinä. Hiilihydraattipitoinen välipala saattaa nostaa energiatasoa nopeasti, mutta nopeaa nousua seuraa myös nopea lasku ja väsymys. Proteiini puolestaan pitää verensokerin tasaisena ja ihmisen keskittymiskykyisenä.
  5. Lihakset tuntuvat heikoilta. Proteiini on lihaskasvulle välttämätöntä, ja urheilu kasvattaa hieman proteiinin tarvetta. Jos lihakset tuntuvat voimattomilta eikä salitreeni enää kulje, et välttämättä saa tarpeeksi proteiinia.
  6. Jatkuvaa sairastelua. Proteiinit ovat myös kehon suoja-aineita ja vaikuttavat elimistön vastustuskykyyn. Jos siis sairastut jatkuvasti flunssaan, syynä voi olla proteiinin puute.
  7. Jalkojen turvotusta. Turvotusta syntyy, kun nestettä kertyy ihonalaisiin kudoksiin. Proteiinit ylläpitävät kehon nestetasapainoa ja estävät nestettä varastoitumasta kudoksiin. Ilman proteiineja kehoon voi siis syntyä turvotusta. Turvotukselle erityisen alttiita ovat jalat.

Muista ruokailussa monipuolisuus ja erilaisten proteiinien saanti.

Mukavia ruokahetkiä!

Po1nt / Asta