Suklaan ja punaviinin terveyshyödyt

Terveys & ihmissuhteet

KYSYMYS

VASTAUS

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Tumma suklaa on yksi maailman suosituimmista ruokatuotteista, ja sillä on miellyttävä maku ja houkutteleva tuoksu. Myös tumman suklaan terveyshyödyt ovat mahtavia, sillä se auttaa parantamaan fyysistä ja tunne-elämän terveyttä – kuulostaa yllättävältä, mutta tässä mielessä suklaan syönti on erittäin suositeltavaa. Pieni määrä tummaa suklaata päivittäin on hyväksi, eikä se lisää painoa tai ole muutenkaan turmiollista hyvinvoinnin kannalta – itse asiassa tummalla suklaalla on monia ominaisuuksia, jotka edistävät hyvinvointia. Jotta voisit nauttia tumman suklaan terveyshyödyistä maksimaalisen tehokkaasti, on tärkeää valita hyvälaatuinen tuote  – sen tulisi olla kaikkein tumminta mahdollista suklaata. Suklaan tummuus ilmoitetaan usein prosentteina (esim. 70%). Mitä suurempi prosenttiluku, sitä tummempaa suklaa on. Vaikka maku voi olla hiukan kitkerä, ovat tumman suklaan terveyshyödyt kuitenkin paljon suuremmat, jos valitset hyvin tumman laadun. Voit myös valita hiukan makeita tuotteita, joissa on kuitenkin vähemmän sokeria kuin tavallisissa maitosuklaissa. Sokeriton vaihtoehto on kuitenkin ehdottomasti paras.

Kaakao ja tumma suklaa sisältää flavonoideja, kuten katekiineja ja proantosyaaneja. Nämä yhdisteet toimivat vahvoina antioksidantteina. Suklaan antioksidanttipitoisuuteen vaikuttaa sen kaakaopitoisuus ja tumma suklaa voi parhaimmillaan sisältää paljon terveyteen positiivisesti vaikuttavia antioksidantteja. Kaakaota ja tumman suklaan terveysvaikutuksia on tutkittu eniten sydän- ja verisuoniterveyteen liittyen. Alustavia tuloksia on saatu myös muistin, tarkkaavaisuuden ja kognition saralta.

  1. Kaakaon ja tumman suklaan on todettu laskevan verenpainetta sekä terveillä että korkeasta verenpaineesta kärsivillä ihmisillä.
  2. Niiden on myös toettu laskevan veren insuliinitasoa sekä parantavan insuliinin toimintaa kehossa.
  3. Lisäksi ne vähentävät rasvojen hapettumista elimistössä.
  4. Kaakaon ja tumman suklaan flavanolit voivat edistää aivoterveyttä. Italialaistutkimuksessa annettiin lievistä muistihäiriöistä kärsiville eri määriä kaakaon flavanoleja sisältäviä juomia kahdeksan viikon ajan. Enemmän flavanoleja saaneet henkilöt paransivat suorituksiaan muun muassa kävely- ja puheen sujuvuustesteissä vähemmän flavanoleja saaneisiin verrattuna. Tutkimus oli ensimmäinen laatuaan.
  5. Kerta-annos (500-900 mg) kaakaon flavanoleja paransi tarkkaavaisuus- ja muistitestien tuloksia terveillä aikuisilla.
  6. Väestötutkimuksissa on havaittu, että runsaasti suklaata syövillä oli 37 prosenttia pienempi sydän- tai verisuonitautitapahtuman riski ja 29 prosenttia pienempi aivohalvausriski kuin suklaata syömättömillä.
  7. Kroonisen väsymysoireyhtymän oireet helpottivat huomattavasti siitä kärsivillä henkilöillä, kun he saivat 45 g/vrk vähintään 85-prosenttista kaakaota sisältävää suklaata kahdeksan viikon ajan.

Tummassa suklaassa on myös riskinsä.

Se miten paljon suklaata voit syödä, riippuu kokonaiskalorinsaannistasi (eli siitä mitä muuta syöt ja miten kulutat kaloreita). Suklaan sokeripitoisuus ei ole ongelma (sokeri itsessään ei ole epäterveellistä), mutta kaloripitoisuus (joka tulee suurimmalta osin rasvasta) on melko suuri. Siksi riskinä on saada liikaa kaloreita, jos syöt suuria määriä suklaata, ja se lihottaa. Tumman suklaan kohdalla on myös tärkeää pitää silmällä kadmium-raskasmetallin pitoisuuksia, sillä sitä ei saa nauttia liikaa. Kadmiumia esiintyy kaakaopavuissa, ja tämä tarkoittaa itse asiassa, että mitä tummempi ja “terveellisempi” suklaa, sitä suurempi kadmiumpitoisuus siinä on.
Yksi sadan gramman levy 70 %:sta suklaata sisältää tyypillisesti 20 mikrogrammaa kadmiumia, eli juuri sen verran kuin aikuinen ihminen voi turvallisesti nauttia päivässä. Siksi elintarvikeviranomaiset suosittelevat nauttimaan tummaa suklaata kohtuudella. Noin puolet päivittäisestä sallitusta kadmiummäärästä saadaan jo normaalista ravinnosta, joten tämä tarkoittaa, ettei tummaa suklaata pitäisi syödä enempää kuin 50 grammaa päivässä, ja mieluummin sitäkin vähemmän. Erityisesti, jos ruokavalioon kuuluu myös kaakaojauhe sekä pellavan- tai auringonkukan siemenet, jotka myös sisältävät runsaasti kadmiumia.

 

Punaviinin suhteen löysin paljon kaksijakoista tietoa: toisaalta punaviinista on todettu olevan hyötyä, mutta toisaalta punaviinin juonnin takana piilee haitat, sillä alkoholin terveellinen annos on kapea. Lasi pari päivässä vähentää sydäntauteja, mutta seuraava voi jo lisätä aivoverenvuotoja ja kuolemia, koska säännöllinen alkoholin käyttö nostaa verenpainetta.

Kaikki viinit sisältävät terveellisiä yhdisteitä, flavonoideja. Niitä löytyy marjoista ja hedelmistä, varsinkin kuoriosista. Punaviinissä muhii erityinen flavonoidipommi, koska rypäleiden kuoret ovat olennainen osa sen valmistuksessa. Valkoviinistä ne poistetaan jo varhaisessa vaiheessa. Punaviini auttaa pitämään veren puhtaana, estämään veritulppien muodostumista sekä suojelemaan suurten verisuonten kudosta. Yksi lasillinen punaviiniä päivässä voi edesauttaa terveyttäsi suuresti.

Pidä kuitenkin mielessä, että kaikkea kohtuudella. Erityisesti aivoverenkierron häiriöiden ja maksavaurioiden lisääntyminen aiheut­taa sen, että alkoholin kokonaisvaikutus terveyteen kääntyy pakkasen puolelle naisilla yli kahden ja miehillä yli kolmen päivittäisen annoksen jälkeen. Se mikä on hyväksi sydämelle, voi olla pahaksi maksalle ja haimalle. Pienetkin päiväannokset rasittavat maksaa ja lisäävät monien alkoholisairauksien ja syöpien riskiä. On mahdotonta ennustaa yksilötasolla, estyykö kohtuukäyttäjän sydänkohtaus vai ehtiikö maksa poksahtaa ennen.  Ainakaan alkoholista ei ole hyötyä, jos suvussa ei ole sydäntauteja ja omat kolesteroliarvot ovat kohdallaan. Vaikka säännöllinen alkoholin nauttiminen on teoriassa hyväksi sydämelle, kohtuudessa pysyminen saattaa osoittautua vaikeaksi. Jos lääkäri suosittelee lasillista päivässä, joku siirtyy kahteen ja kolmas suurkuluttajien sankkaan joukkoon. Tutkimusten mukaan vain harva pystyy pitäytymään tasaisen pienessä kulutuksessa, jossa hyödyt olisivat haittoja suuremmat.

Eli ei  kannata pelkästään siksi alkaa nauttimaan punaviiniä, että siitä voi mahdollisesti olla hyötyä, vaan kannattaa kiinnittää huomio muuhun: miten terveellisesti syöt ja liikut, voisiko sydämestä huolehtia jotenkin muuten?

Alkoholittoman punaviinin terveyshyödyistä ja haitoista en löytänyt tietoa.

 

Lämpimin terveisin,

Po1nt / Asta