Suolan vaarat

Terveys & ihmissuhteet

KYSYMYS

VASTAUS

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Monilla terveillä henkilöillä, etenkin naisilla, verenpaine voi olla tavallista matalampi ilman, että siitä on mitään haittaa. Matalasta paineesta saattaa päinvastoin olla hyötyä, sillä tällöin valtimotaudin vaara on tavallista pienempi. Terveen nuoren ja keski-ikäisen oireettoman henkilön, jolla verenpaineen yläpaine on 100 millimetriä elohopeaa (mmHg) tai jopa alhaisempi, ei siis tarvitse olla matalasta verenpaineesta huolissaan.

Jos matala verenpaine kuitenkin häiritsee arkea, on matalaan verenpaineeseen olemassa Effortil-niminen reseptilääke. Se ei ole kovin tehokas, mutta voi auttaa pärjäämään päivän askareissa. Jos käyttää verenpainetta alentavia lääkkeitä ja pystyasennossa huimaa, voi lääkäri etsiä tässä mielessä turvallisemman lääkkeen. Hankalissa tapauksissa voidaan kokeilla suolahormonin kaltaisesti vaikuttavaa lääkettä verenpaineen nostamiseksi.

Voit lukea lisää matalasta verenpaineesta täältä.

Suolaa kannattaa syödä vain kohtuudella. Suolan saantiin on tärkeää kiinnittää huomiota, koska sen runsas käyttö on yhteydessä kohonneeseen verenpaineeseen. Makuaisti tottuu vähempään suolaan muutamassa viikossa.

Suola (NaCl) on natriumin ja kloridin yhdiste. Natrium on välttämätön ravintoaine, mutta sen runsas saanti kohottaa verenpainetta. Natriumin tarve on hyvin pieni, suolaksi laskettuna 1,3 grammaa. Tämä määrä saadaan jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista, joten lisättyä suolaa ei tarvittaisi lainkaan.

Aikuisella suolan eli natriumkloridin saantisuositus on enintään 5 grammaa (vajaa 1 tl) päivässä. Päivittäisestä suolasta noin 80 % tulee elintarvikkeista piilosuolana.

Suurimmat suolan lähteet ruokavaliossamme ovat

  • lämpimät eli pääruoat
  • leipä ja muut viljavalmisteet
  • lihavalmisteet (makkarat, leikkeleet)
  • juustot
  • mausteseokset
  • runsassuolaiset naposteltavat.

Suolan saantia voi vähentää valitsemalla vähäsuolaisia tuotteita ja käyttämällä suolaa mahdollisimman vähän ruoanvalmistuksessa. Tehokkainta on valita leipä ja pääruoat vähäsuolaisina. Makuaisti tottuu vähäsuolaisempaan ruokaan muutamassa viikossa.

Sydänmerkki auttaa löytämään vähemmän suolaa sisältävät tuotteet. Sydänmerkki-sivuilla on myös kattava valikoima erilaisia ruokaohjeita, joissa suolan määrä on kohtuullinen.

Lämpimin terveisin,

Po1nt / Asta