Tietoa selkokielellä
Täällä voit lukea tietoa eri aiheista selkokielellä.
Lukeminen onnistuu parhaiten näyttöpäätteeltä.
Sisältöjen mukautus selkokielelle on tehty ERNOD-hankkeessa.
ERNOD-hanke edistää nuorten yhdenvertaisuutta kehittämällä mediakasvatuksen menetelmiä.
Selkokieli on osa saavutettavuutta.
Kaikilla on oikeus saada tietoa ja vaikuttaa yhteiskuntaan.
HYVINVOINTI JA TERVEYS
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Hyvinvointi tarkoittaa kehon ja mielen hyvää oloa.
Hyvinvointi ja terveys kuuluvat hyvään arkeen.
Kaikki tarvitsevat riittävästi unta, monipuolista ruokaa,
hyviä ihmissuhteita ja mielekästä tekemistä joka päivä.
Elämässä pitää olla myös aikaa rentoutumiselle.
Terve ja hyvinvoiva ihminen levittää hyvää mieltä ympärilleen.
Joskus on hyvä miettiä,
millaiset asiat omassa elämässä tuova iloa
ja mistä aiheutuu pahaa mieltä tai ahdistusta.
Kenelläkään ei voi kuitenkaan aina olla hyvä mieli.
On normaalia, että välillä ahdistuu ja saa voimakkaita tunteenpurkauksia.
Joskus ärsyyntyy ja hermostuu.
Ihmisen kehitykseen ja elämään kuuluvat monenlaiset muutokset.
Nuorena mieliala vaihtelee nopeasti.
Ulkonäössä ja persoonassa tapahtuu erilaisia muutoksia.
Jotkut muutokset esimerkiksi omassa kehossa voivat tuntua ahdistavilta.
Myös läheiset ihmiset voivat joskus hämmentyä,
kun käyttäydyt äkkipikaisesti tai ulkonäkösi muuttuu.
Muutokset voivat hämmentää ja tehdä olon epävarmaksi.
Jos asiat painavat mieltäsi, on hyvä puhu asioista kaverin
tai vanhempien kanssa.
Asioita ei kannata murehtia yksin,
koska muuten asiat saattavat muuttua omassa päässä suuremmiksi.
Silloin ne alkavat häiritä mieltä ja mieliala huononee.
Jos sinun on vaikea puhua asioista kaverille tai vanhemmille,
voit jutella esimerkiksi nuorisotyöntekijän tai terveydenhoitajan kanssa.
He kertovat, miten kannattaa toimia ja mistä saat apua.
Kavereista voi olla paljon apua, kun itsellä on vaikeaa.
Hyvä kaveri auttaa kavereitaan, kuuntelee eikä kiusaa.
Kaikilla ihmisillä on joskus huolia ja vaikeuksia.
Ne kuuluvat elämään.
Ongelmiin voi kuitenkin saada apua eikä niiden kanssa tarvitse olla yksin.
Opiskelijat voivat ottaa yhteyttää opiskelijoiden tukikeskus Nyytiin.
Se auttaa, jos tarvitset tukea: www.nyyti.fi
YMPÄRISTÖ JA KULUTTAMINEN
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Ympäristöstä täytyy pitää huolta.
Silloin saamme nauttia luonnossa olemisesta
ja esimerkiksi marjojen keräämisestä ja retkeilystä.
Yhteinen ympäristö on kaikkien asia.
Jokainen voi tehdä ympäristöä suojelevia valintoja.
Tämän lisäksi tarvitaan poliittisia päätöksiä.
Siisti ja turvallinen asuinalue ja ympäristö vaikuttaa mielialaan ja viihtyvyyteen.
Kaikki voivat vaikuttaa ympäristön siisteyteen
laittamalla roskat roskikseen.
Helppo tapa vaikuttaa on ostaa ympäristöystävällistä ruokaa kaupasta.
Esimerkiksi kotimaisten kasvisten ostaminen
kuluttaa vähemmän ympäristöä kuin ulkomailta tuodun lihan ostaminen.
Joukkoliikenteen käyttäminen
ja pyörällä ajaminen ovat autoilua parempi vaihtoehto.
Jätteiden lajitteleminen on hyvä teko ympäristölle.
Hillopurkin voi laittaa lasinkeräykseen, omenankuoret biojätteisiin
ja maitotölkit kartonkien keräykseen.
Ongelmajätteitä ovat esimerkiksi akut, paristot ja vanhat lääkkeet.
Niitä ei saa koskaan viedä luontoon tai tavalliseen jäteastiaan,
vaan ne pitää viedä niille kuuluviin jätepisteisiin.
Apteekeissa on keräyspisteitä vanhoille lääkkeille.
Moneen kauppaan voi palauttaa paristot.
Jotkin jätteet kuten vanhat maalit
ja rakennusjätteet täytyy viedä jätteenkäsittelylaitokselle.
Ympäristöstä voi huolehtia tekemällä joka päivä pieniä tekoja.
Lakien noudattaminen on tärkeää.
Ympäristön tulevaisuus on kaikkien yhteinen asia.
KOULUTUS JA OPISKELU
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Suomessa on oppivelvollisuus.
Se tarkoittaa, että lapsilla ja nuorilla
on lain mukaan velvollisuus suorittaa peruskoulun oppimäärä.
Peruskoulu kestää Suomessa yhdeksän vuotta.
Suurin osa nuorista jatkaa opiskelua
jossakin uudessa oppilaitoksessa kun peruskoulu päättyy.
Usein peruskoulun jälkeen mennään ammattikouluun tai lukioon.
Opiskelu valmentaa tulevaisuuteen ja työelämään.
Opiskelu ei kuitenkaan ole vain oppimista.
Opiskelun aikana saa lisäksi uusia kavereita ja kokemuksia.
Erilaisia oppilaitoksia on paljon.
Jokainen voi löytää itseään kiinnostavan koulutuksen ja ammatin.
Opiskelu ja oppiminen ei tarkoita vain kirjojen lukemista
ja tunnilla istumista.
Nuorten työpajoissa ja oppisopimuskoulutuksissa
pääsee tekemään heti töitä.
Niissä ammattia opitaan tekemällä erilaisia käytännön töitä ohjaajan
tai valmentajan opastamana.
Opiskelua on yleensä joka arkipäivä ja se luo viikkoon rytmin.
Opiskelu tuo elämään sisältöä.
Opiskelujen aikana voi lähteä ulkomaille opiskelemaan.
Opiskeluvaihto-ohjelmia on erilaisia
ja ne kestävät yleensä vähintään kolme kuukautta.
Ulkomailla voi parantaa kielitaitoa,
tutustua uusiin ihmisiin ja nähdä maailmaa.
Vaihto-opiskelusta on usein hyötyä myöhemmin työelämässä.
Jos ei halua lähteä vaihto-opiskelijaksi,
voi tehdä kielimatkan ulkomaille.
Ulkomailla saa uusia kokemuksia.
Vaikka ulkomaille lähtö voi jännittää,
monet ovat tyytyväisiä ulkomailla asumiseen.
Koulutuksiin haetaan yhteishaussa.
Yhteishaku tarkoittaa,
että samassa haussa voi hakea useampaan oppilaitokseen.
Peruskoulun jälkeen voi mennä kymppiluokalle.
Siellä voi yrittää nostaa arvosanoja
ja saa aikaa miettiä, millainen koulutus kiinnostaa itseä.
Ammatti- ja lukiostartti ovat hyviä vaihtoehtoja,
jos ei tiedä mikä ala sopisi itselle parhaiten.
Niissä voi tutustua ammattikoulussa oppimiseen ja lukiossa opiskeluun.
Opinto-ohjaajat antavat tietoa eri vaihtoehdoista.
TE-toimistoista saa tietoa erilaisista koulutuksista.
Vuonna 2013 tuli voimaan nuorisotakuu.
Se tarkoittaa, että jokainen alle 25-vuotias
tai 30-vuotias vastavalmistunut työttömäksi ilmoittautunut
saa koulutus-, harjoittelu-, työpaja- tai työpaikan.
Nuorisotakuun tavoitteena on edistää nuorten työllisyyttä.
OMAAN KOTIIN
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Omaan kotiin muuttaminen kuuluu itsenäiseen elämään.
Moni haaveilee pitkään muuttamisesta ja omasta kodista.
On iso muutos muuttaa kotoa omaan asuntoon.
Omasta kodista ja asunnosta täytyy pitää hyvää huolta.
Kun hankit asunnon, on huolehdittava monista asioista.
Asunnon vuokra pitää maksaa ajoissa.
Vuokralaisen pitää usein maksaa myös vesi-, sähkö- ja nettimaksut.
Ensimmäiseen kotiin pitää yleensä ostaa
esimerkiksi huonekaluja, lamppuja ja keittiötarvikkeita.
Ostoksiin on hyvä varata rahaa ennakolta.
Käytettyjä huonekaluja voi löytää kirpputoreilta
ja kierrätyskeskuksista.
Asuntoa kannattaa ryhtyä etsimään ajoissa.
Jos on paljon toiveita,
millainen asunnon pitää olla,
menee aikaa asunnon löytämiseen enemmän.
Jos haluaa asua yksiössä kaupungin keskustassa,
on vuokra kalliimpi kuin keskustan ulkopuolella.
Ennen asunnon vuokraamista kannattaa ensin miettiä
paljonko voi maksaa vuokraa.
Sen lisäksi pitää kiinnittää huomiota asunnon kuntoon ja sijaintiin.
Joskus täytyy tehdä remonttia.
Monista asunnoista täytyy maksaa vuokravakuus etukäteen.
Se on suuruudeltaan usein yhden tai kahden kuukauden vuokra.
Vuokra-asuntoja on saatavilla yleensä melko hyvin,
mutta joissakin kaupungeissa kohtuuhintaisia
asuntoja voi olla vaikea löytää.
Ennen koulujen alkamista monet opiskelijat etsivät vuokra-asuntoja.
Silloin voi olla hankalaa löytää itselle asuntoa.
Asuntoa voi etsiä lehti-ilmoituksista, netistä
ja asunnonvälitysyrityksistä.
Jotkin säätiöt ja yhtiöt vuokraavat asuntoja.
Joskus vuokra-asunto voi löytyä tutun avulla.
Opiskelija voi hakea opiskelija-asuntoa.
Asua voi monella eri tavalla.
Jos ei halua asua yksin,
voi asua kaverin kanssa samassa asunnossa.
Soluasunto tarkoittaa, että vuokralaisilla on omat huoneet.
Keittiö ja kylpyhuone ovat yhteisiä.
Kommuuniasunnossa voi asua monta vuokralaista.
Silloin osa huoneista on yhteisessä käytössä.
On tärkeää sopia yhteiset säännöt,
jos asuu samassa asunnossa toisen kanssa.
Jos rahaa on riittävästi, voi ostaa oman asunnon.
Toisen omaan kotiin ei saa kukaan mennä ilman lupaa.
Tämä koskee myös vuokranantajaa.
Naapureille ja muille talon asukkaille ei saa aiheuttaa häiriötä.
Jos jotakin asuntoon kuuluvaa menee rikki,
siitä pitää heti ilmoittaa vuokranantajalle.
Vuokranantaja voi vaatia, että vuokralaisella on kotivakuutus.
IHMISSUHTEET JA SEURUSTELU
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Ihmissuhteet ovat tärkeä osa elämää.
Jokaisella olisi hyvä olla ainakin yksi luotettava ihminen, jolle voi puhua.
Sellainen voi olla paras kaveri, sisko tai vaikka lähisukulainen.
Luotettavalle ihmiselle voi puhua,
vaikka itsellä on ongelmia ja masentaa.
Luotettava ihminen pysyy vierelläsi.
Jokainen tuntee joskus olonsa yksinäiseksi
ja haluamme joskus olla yksin.
Yksinäisyys ei aina tunnu pahalta.
Yksinäisyyden tunnetta voi lievittää eri tavoin.
Jotkut saavat apua yksinäisyyteen lemmikkieläimestä.
Toisia voi auttaa vaikka kirjoittaminen tai musiikin soittaminen.
Jos tuntee itsensä usein yksinäiseksi
ja se aiheuttaa murhetta, tarvitaan apua.
Uusi harrastus ja vapaaehtoistyö voivat vähentää yksinäisyyttä
ja niistä voi löytää uusia kavereita.
Joskus tarvitaan keskustelua
esimerkiksi terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.
Ihastuminen kuuluu nuoruuteen.
Jotkut ihastuvat usein ja ihastuksen kohteet voivat vaihtua.
Moni haluaa rakastua yhä uudelleen.
Moni toivoo, että löytää itselleen tyttö- tai poikakaverin
ja haluaa aloittaa seurustelun.
Seurustelu kannattaa aloittaa vasta sitten kun se tuntuu itsestä hyvältä.
Sinun ei tarvitse seurustella, vaikka kaverisi seurustelisivat.
Seksielämä kannattaa aloittaa kumppanin kanssa,
kun molemmat ovat valmiita siihen.
Hyvässä suhteessa molemmat uskaltavat kertoa,
mitä asioita haluaa tehdä toisen kanssa.
Kenenkään ei tarvitse tehdä kumppanin kanssa asioita, joita ei halua tehdä.
Toisen painostaminen, pakottaminen
ja uhkaileminen eivät kuulu seurusteluun eikä seksiin.
Perhe on perusta koko elämälle ja jokainen kuuluu johonkin perheeseen.
Perhesuhteet ovat olemassa koko elämän,
vaikka suhteet perheenjäseniin olisivat huonot.
Kaikki ovat jonkun lapsia.
Useimmilla on sisaruksia ja muita sukulaisia.
Turvallinen perhe on ihmiselle tärkeä,
sillä se antaa mallin myöhemmille ihmissuhteille.
Perhe vaikuttaa siihen,
miten suhtaudumme muihin ihmisiin.
Perhe on paikka, jossa ruvetaan rakentamaan itsetuntoa.
Itsetunto tarkoittaa käsitystä omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan.
Hyvään itsetuntoon kuuluu itsensä hyväksyminen ja rakastaminen.
Silloin ihminen pystyy luottamaan itseensä ja arvostamaan muita ihmisiä.
Hyvä itsetunto auttaa elämässä eri tavoin.
Kun on hyvä itsetunto, on helpompi tutustua uusiin kavereihin
ja selviytyä vaikeista tapahtumista.
Hyvä itsetunto auttaa opiskeluissa ja työelämässä.
Heikkoa itsetuntoa voi vahvistaa selvittämällä,
millaisia vahvuuksia itsessä on.
Voit löytää apua ja tukea netistä mielenterveystalo.fi
KANSALAISUUS
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Kansalaisuus tarkoittaa velvollisuuksia ja oikeuksia,
joita ihmisellä on.
Suomi on sitoutunut noudattamaan YK:n lasten oikeuksien julistusta.
Sen mukaan lapsilla on oikeus lapsuuteen
ilman pelkoa väkivallasta tai riistosta.
Lapsilla on oikeus käydä koulua ja saada terveydenhoitoa.
Lapsiasiavaltuutettu valvoo Suomessa lasten
ja nuorten oikeuksia ja tehtäviä.
Lapsiasiavaltuutettu huolehtii,
että lasten ja nuorten hyvinvointi ja oikeudet toteutuvat.
Hän toimii välittäjänä lasten, nuorten ja päättäjien välillä.
Kun nuori kasvaa ja ikävuodet lisääntyvät,
hän saa uusia oikeuksia.
Samalla lisääntyy myös vastuu.
Suomessa täysi-ikäinen on 18-vuotias.
Ikäraja tarkoittaa jonkin tuotteen, palvelun tai asian rajaamista.
Ikäraja voidaan määritellä laissa tai siitä voidaan antaa suosituksia.
Ikärajoilla suojataan nuoria eri asioilta.
Tupakan ostamiseen, pelien pelaamiseen,
elokuvien katsomiseen, mopolla ajamiseen
ja seksin harrastamiseen on olemassa eri ikärajat.
Vähitellen nuori kasvaa täysivaltaiseksi kansalaiseksi ja aikuiseksi.
Täysi-ikäinen eli 18-vuotias saa oikeuden äänestää.
Äänestämällä voi vaikuttaa asioihin,
mutta vaikuttaa voi muillakin tavoilla.
Joskus saattaa tuntua, ettei asioihin voi vaikuttaa mitenkään.
Silloin kannattaa muistaa,
että teemme joka päivä monia valintoja, vaikka niitä ei aina huomaa.
Kun ostat tietyn merkkistä bensaa tai suklaata,
voit vaikuttaa esimerkiksi ympäristön suojelemiseen.
Jos haluaa saada eduskunnan käsittelemään jotakin lakialoitetta,
voi tehdä kansalaisaloitteen ja kerätä sille riittävästi kannattajia.
Erilaisissa järjestöissä voi vaikuttaa asioihin,
joita pitää itse tärkeinä.
Suomalainen on Suomen ja EU:n kansalainen.
Kaikilla EU-kansalaisilla on punakantinen passi.
EU-jäsenyys vaikuttaa siihen, että voimme opiskella,
tehdä töitä ja matkustaa toisessa EU-maassa vapaasti.
PÄIHTEET JA RIIPPUVUUDET
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Päihteitä on olemassa erilaisia.
Laillisia päihteitä ovat alkoholi ja tupakka.
Laittomia päihteitä ovat huumausaineet.
Päihteet voivat tuoda hetkeksi hyvän olon ja nostaa tunnelmaa.
Päihteiden alaisena voi tuntea itsensä vahvaksi ja rohkeaksi.
Ympäristö näyttää päihteiden alaisena toisenlaiselta.
Kaikki voi tuntua mahdolliselta,
vaikka todellisuudessa asiat ovat toisin.
Päihteistä aiheutuu monenlaisia haittoja.
Päihderiippuvuuden lisäksi päihteistä voi aiheutua
erilaisia terveyshaittoja.
Lisäksi päihteisiin kuluu rahaa.
Kaikista päihteistä voi tulla riippuvaiseksi,
jolloin ihminen ei pysty hallitsemaan niiden käyttöä.
Silloin tarvitaan erilaista tukea ja apua.
On hyvä välttää päihteiden käyttöä.
Päihteitä kokeillaan usein ensimmäistä kertaa kaveriporukassa.
Kun kaverit käyttävät päihteitä, voi olla vaikeaa itse sanoa ei.
Hyvät kaverit kuitenkin ymmärtävät,
jos et halua kokeilla tai käyttää päihteitä.
Myös peleistä voi tulla riippuvaiseksi.
Nykyisin on helppo pelata netissä pelejä kuten pokeria.
Uhkapelaaminen tarkoittaa pelaamista rahasta,
vaikka on todennäköisempää hävitä kuin voittaa.
Pelaaja ei aina pysty lopettamaan pelaamista, vaikka haluaisi.
Jos pelaamiseen kuluu paljon aikaa ja rahaa,
kannattaa yrittää vähentää pelaamista.
Jos pelaamisen vähentäminen ei onnistu omin avuin, hae apua.
Päihteiden käyttäminen ja pelaaminen vaikuttavat omaan
ja läheisten elämään.
Riitoja syntyy helposti, kun ollaan humalassa.
Monille läheisen päihteidenkäyttö aiheuttaa huolta ja ahdistusta.
Päihteiden välttäminen kokonaan tai kohtuukäyttö
on terveellinen ja turvallinen elämäntapa.
Samalla säästyy rahaa.
Tutustu nuorten omaan verkkosivustoon Nuortenlinkkiin.
LIIKENNE
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Liikenne toimii vain kun jokainen toimii vastuullisesti.
Liikenteessä on kaikille yhteiset liikennesäännöt,
koska kaduilla liikkuu samaan aikaan autoja,
mopoja, lapsia ja pyöräilijöitä.
Liikenteessä tulee ottaa huomioon muut eikä ajatella vain itseään.
Autoa ajaessa pitää olla ajokuntoinen.
Autoa ei saa ajaa humalassa, huumausaineiden alaisena,
väsyneenä tai vihaisena.
On laitonta ajaa päihteiden alaisena.
Tällaisesta voi aiheutua vakavia seurauksia itselle, kyydissä oleville
tai muille liikenteessä oleville.
Poliisi valvoo liikennettä ja antaa rangaistuksia,
jos huomaa liikennesääntöjen rikkomista.
Liikenne- ja viestintäministeriö vastaa tieliikennelainsäädännöstä.
Moni odottaa ajokortin saamista.
Ensimmäinen ajovuosi on autoilijalle tärkeä.
Silloin opitaan oma ajotapa ja suhtautuminen muuhun liikenteeseen.
Ensimmäinen ajovuosi on riskialtista aikaa.
Liikennevahinkoja sattuu ensimmäisen ajovuoden aikana paljon.
Joskus kaverit saattavat yllyttää kuskia ajamaan kovaa vauhtia,
kaahaamaan tai tekemään temppuja autolla.
Tällaista ei pidä tehdä, koska liikenneturvallisuus vaarantuu.
Yllyttäminen voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin ja jopa kuolemaan.
Joka vuosi liikenneonnettomuuksissa kuolee ihmisiä.
Itsensä lisäksi pitää huolehtia ajoneuvosta monella tavalla.
Auton valojen ja renkaiden pitää olla kunnossa.
Huolehdi, että autovakuutus on voimassa.
Muista, että turvavöitä pitää käyttää etu- ja takapenkillä.
Jos olet kuskina, vaadi kavereita käyttämään turvavöitä.
NETTI JA MEDIA
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Elämme erilaisten medioiden keskellä.
Voimme seurata uutisia koska vain ja missä vain.
On helppoa katsoa telkkariohjelmia netistä
tai selata kännykästä videoita.
Nykyisin on yksinkertaista julkaista ja jakaa omia kirjoituksia,
valokuvia ja videoita.
Voi perustaa blogin, tubettaa tai jutella netin keskustelupalstoilla.
Monista on hauska katsoa, jakaa ja kommentoida videoita.
Videot, kuvat ja kirjoitukset netissä leviävät hyvin nopeasti.
Jostakin videosta voi yhden yön aikana tulla todella suosittu,
kun jopa miljoonat ihmiset ovat katsoneet ja jakaneet videota.
Suosittuja ovat esimerkiksi kissavideot ja erilaiset yllytysvideot.
Joskus tuntematon ihminen voi nousta kuuluisuuteen,
kun monet kuuntelevat hänen lauluvideotaan.
Netissä voi näyttää osaamistaan ja luovuuttaan.
Siellä voi tavata kavereita ja tutustua uusiin ihmisiin.
Jokainen voi löytää itseään kiinnostavia chat-palstoja
ja keskustelukanavia.
Verkosta voi saada apua ongelmiin ja vertaistukea muilta ihmisiltä.
Joskus voi keskustella syvällisistä asioista sellaisen ihmisen kanssa,
joka asuu toisella puolella maailmaa ja jota ei ole koskaan nähnyt.
Nimettömänä on helppoa jutella tuntemattomien ihmisten kanssa.
Anonyymiys tarkoittaa, ettei paljasta oikeaa nimeään.
Voi käyttää nimimerkkiä eli nikkiä.
Kannattaa muistaa, että netissä on myös helppo huijata.
Kaikki eivät paljasta netissä,
millaisia todellisuudessa ja oikeassa elämässä ovat.
Netissä nuorten on helpompi saada äänensä kuuluviin
ja vaikuttaa asioihin.
Omassa blogissa tai tubevideossa voi kertoa itselle tärkeistä asioista.
Suosituimmilla suomalaisilla tubettajilla on tuhansia seuraajia.
Monilla kaupungeilla ja järjestöillä on netissä keskustelukanavia,
joissa voi keskustella erilaisista asioista
ja kertoa oman mielipiteensä.
Nettiä käytetään monien asioiden hoitamiseen opiskeluissa ja töissä.
Sen lisäksi se tarjoaa monenlaista viihdettä.
Vaikka avaisi läppärin yöllä,
löytää aina pelikavereita ja juttuseuraa.
Millaisia uutisia syntyy, kun nuoret tekevät ne itse?
Yle Uutisluokassa nuoret ryhtyvät uutistoimittajiksi.
Ylen toimittajat ovat heidän uutiskummejaan.
Lue lisää uutisluokasta Ylen sivuilta.
ULKOMAILLE
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Joskus on ihanaa päästä matkustamaan ulkomaille
ja nauttia erilaisesta säästä ja ympäristöstä.
Matkustaminen on yleensä mukavaa, rentouttavaa,
jännittävää ja opettavaista.
Toisiin kulttuureihin voi tutustua matkustamalla
tai muuttamalla ulkomaille asumaan.
Ennen ulkomaille lähtöä pitää selvittää monta asiaa.
Mitä kauemmas ja eksoottisempaan maahan matkustaa,
sitä enemmän pitää ennalta valmistautua.
Ennen matkustamista kannattaa selvittää ajoissa:
- viisumi, vakuutukset ja rokotukset
- kohdemaan sää ja turvallisuus
Opiskelijoilla on paljon mahdollisuuksia lähteä ulkomaille.
Voi tehdä kielikurssimatkan tai viettää vaihto-oppilasvuoden.
Kokemukset ovat varmasi mieleenpainuvia.
Ulkomailta saatuja kokemuksia ja kielitaitoa arvostetaan työelämässä.
Ulkomaille voi lähteä tekemään töitä.
EU-alueella voi työskennellä melko vapaasti.
Työ- ja elinkeinotoimistosta saa tietoa avoimista työpaikoista.
Ulkomailla voi tehdä myös vapaaehtoistyötä.
On mahdollista työskennellä kesän ajan
vaikka kilpikonnien suojelukeskuksessa!
Ulkomaille lähtijä tarvitsee ennen kaikkea rohkeaa ja avointa mieltä!
On hyvä muistaa,
että kaikki asiat eivät ulkomailla toimi samalla tavoin kuin Suomessa.
Joissakin maissa asioiden hoitaminen on erilaista
ja monet asiat täytyy selvittää virastossa tai toimistossa.
Suomessa monet asiat voi hoitaa verkossa
esimerkiksi täyttämällä sähköisen lomakkeen.
Itselle tuttuja ja tärkeitä tuotteita ei saa välttämättä kaupoista.
Kaikissa maissa on myös oma ruoka- ja keskustelukulttuuri.
Ulkomailla voi joutua vaikeuksiin,
jos esimerkiksi rahat varastetaan tai joutuu onnettomuuteen.
Silloin voi hakea apua maassa olevalta Suomen edustustolta.
Ulkoasiainministeriön sivuilta löytyy paljon hyödyllistä tietoa matkustamisesta.
Saat vinkkejä matkustamiseen,
voit lukea eri maiden matkustustiedotteita
ja tehdä oman matkustusilmoituksen ennen matkalle lähtöä.
Löydät tietoa eri maista.
Millainen kansainvälinen osaaja olet? Tee CIMOn testi!
Oletko valmis lähtemään maailmalle?
TYÖ JA YRITTÄJYYS
Kuva: Sclera, lähde: Papunet
Työn tekeminen on iso osa elämää.
Palkka on tärkeä asia,
mutta töistä saa lisäksi työkavereita.
Töitä voi tehdä myös yrittäjänä,
joilloin tekee töitä omassa yrityksessä.
Töitä voi hakea myös ulkomailta.
Nykyisin yhä useammat tekevät pätkätöitä.
Se tarkoittaa, että työntekijällä on määräaikaisia työsuhteita.
Määräaika tarkoittaa, että työ kestää tietyn ajan.
On mahdollista tehdä töitä monessa työpaikassa samaan aikaan.
Monet käyvät töissä samaan aikaan kun opiskelevat.
Rahan lisäksi silloin saa arvokasta kokemusta työelämästä.
Monet haluavat tehdä etenkin oman alan töitä.
On hyvä muistaa, että kannattaa ottaa vastaan muitakin töitä.
Kaikenlaisesta työtä on yleensä hyötyä myöhemmin.
Opiskelijan tärkein työ on opiskelu.
Työnteko ja opiskelu samaan aikaan voi olla raskasta.
Silloin kannattaa miettiä, voisiko töitä tehdä vähemmän
tai lopettaa ne joksikin ajaksi kokonaan.
Työhakemus ja CV eli ansioluettelo kannattaa tehdä huolellisesti.
Netistä löytyy erilaisia malleja niistä ja vinkkejä työnhakuun.
Sieltä voi katsoa videoita
esimerkiksi työhaastatteluun valmistautumisesta.
Työnhakuun saa apua myös TE-toimistoista.
Hyvä työhakemus on asiallinen ja kertoo tärkeät asiat.
Työhakemus on tavallaan mainos sinusta.
Työhakemuksen tavoitteena on,
että työnhakija pääsee työhaastatteluun.
Siksi työhakemukseen ei pidä kirjoittaa kaikkea mahdollista itsestään.
Tärkeää on perustella, miksi sinä olisit taidoiltasi
ja persoonaltasi sopiva hakemaasi työpaikkaan.
Jos töitä ei saa heti, ei kannata lannistua.
Kannattaa olla aktiivinen ja hakea erilaisia työpaikkoja.
Töitä voi hakea rekrytointiyrityksistä ja suoraan eri yrityksistä.
Monien yritysten kotisivuilla on sähköinen hakemus,
jonka työnhakija täyttää.
Suurin osa työpaikoista on piilotyöpaikkoja.
Se tarkoittaa, että niistä ei ilmoiteta netissä eikä TE-toimistossa.
Joskus työpaikan voi löytää kysymällä töitä suoraan yrityksestä.
Jos saa kutsun työhaastatteluun, kannattaa valmistautua hyvin siihen.
On hyvä ottaa selvää yrityksestä ja miettiä etukäteen kysymyksiä,
joita kysyy työpaikasta.
Kohtelias käytös kannattaa muistaa.
Hyvä ensivaikutelma jää aina mieleen!
Haastattelussa voi olla monta haastattelijaa.
Ryhmähaastattelu tarkoittaa,
että haastattelussa on monia työnhakijoita samaan aikaan.
Silloin työnantaja voi arvioida, miten työnhakija toimii ryhmässä.
Monissa kaupungeissa järjestetään erikseen työnhakutapahtumia nuorille.
Niissä voi tutustua eri yrityksiin
ja saada vastauksia moniin työnhakua koskeviin kysymyksiin.
Työhaastattelu voidaan tehdä myös puhelimessa.
Kun saa työpaikan, työntekijä ja työntekijä tekevät
yhdessä työsopimuksen.
Työsopimus kannattaa aina pyytää kirjallisena.
Työsopimuksessa sovitaan työtehtävistä, työajoista,
työn kestosta ja palkasta.
Työsopimus voi olla määräaikainen tai voimassa toistaiseksi.
Toistaiseksi voimassa oleva työsopimus tarkoittaa,
että työpaikka on vakituinen.
Nuorisotyöttömyyden vuoksi Suomessa on käytössä nuorisotakuu.
Jos nuori ei saa työpaikkaa,
hän voi saada esimerkiksi harjoittelupaikan tai opiskelupaikan.
Työelämätietoa monikulttuurisille nuorille
löydät Samalle viivalle -hankkeen tuottamista oppaista,
jotka on saatavilla kuudella eri kielellä.
Töissä Suomessa -opas tarjoaa tietoa suomalaisesta työelämästä maahanmuuttajalle 13 kielellä.