Nuorisoalan kattojärjestö kokoaa neljä kertaa vuodessa nuoriin ja nuorisoalaan liittyvää ajankohtaista tietoa yhteen Mitä kuuluu nuorille? -katsaukseen sekä Mitä kuuluu nuorisoalalle? -katsaukseen sekä laajempiin vuosijulkaisuihin. Katsausten tarkoituksena on palvella niin päättäjiä, nuorisoalan toimijoita kuin muita nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden parissa työskenteleviä tarjoamalla helposti haltuun otettavan tilannekuvan siitä, miten nuorilla ja nuorisoalalla menee.
Ammattilaisille ja huoltajille suunnatuista tapahtumista ja koulutuksista kerrotaan täällä.
Po1ntin ohjausryhmän tehtävä on ohjata Po1ntin toimintaa ja sen kehittämistä. Ohjausryhmän jäsenet koostuvat Po1nt verkoston kuntien edustajista, yleensä esihenkilöistä. Jokaisella jäsenellä on sanavalta ja mahdollisuus ilmaista toiveitaan ja kehittämisideoitaan OHRYssä.
Yhteiskehittämismalli, eli käytännössä ajatusten ja ideoiden jakaminen sekä päätösvallan käyttäminen, on Po1ntin selkäranka, mikä pitää toiminnan pystyssä ja ajantasaisena.
Ohjausryhmä kokoontuu vähintään kaksi kertaa vuodessa sekä tarvittaessa.
Klikkamaalla sinisiä ostikoita pääset materiaaleihin!
Nuorisotyö digitalisoituu kovaa vauhtia. Vaikka digitalisaatio liittyy olennaisesti tietojärjestelmiin ja tekniikkaan, on nuorisotyön näkökulmasta yhtä tärkeää hahmottaa digitalisaation sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus. Se, miten digitaalisuus kytkeytyy monin eri tavoin nuorisotyön tavoitteisiin ja käytänteisiin. Suuntaviivat tarjoavat tiekartan, mutta eivät opasta perille.
Digitaalisella nuorisotyöllä tarkoitetaan tiivistettynä digitaalisen median ja teknologian hyödyntämistä nuorisotyössä ja -toiminnassa. Digitaalinen nuorisotyö ei tee jaottelua kasvokkaisen ja verkossa tapahtuvan toiminnan välillä, vaan sen tavoitteena on vahvistaa nuorten toimintavalmiuksia digitalisoituvan maailman monenmuotoisissa ympäristöissä. Digitaalisuus nivoutuu keskeisesti nuorten elämään ja kulttuurisiin ilmiöihin, mistä johtuen digitaalinen media ja teknologia tulee nähdä nuorisotyössä paitsi välineenä myös nuorisotyön sisältönä, tilana ja toimintaympäristönä.
"Haluamme tässä julkaisussa valottaa teknologisen kehityksen mahdollisia vaikutuksia nuorisotyöhön. Pyrimme tarjoamaan tämän julkaisun avulla uusia näkökulmia digitalisaatioon ja yhteiskunnan teknologiseen kehitykseen lähestymällä aihetta neljän pääteeman kautta: osaaminen, osallisuus, yhdenvertaisuus sekä kasvu- ja elinolojen parantaminen."
Opas on tarkoitettu tueksi työntekijöille, jotka ohjaavat ja neuvovat nuoria erilaisissa chat-palveluissa.
Nuorille suunnatun verkko- työn foorumin (Nusuvefo) jäsenorganisaatiot ovat sitoutuneet noudattamaan näitä ohjeistuksia verkkopalveluissaan. Ohjeistus on laadittu Nusuvefon jäsenten yhteistyössä.
Havaintoja teknologisoituvasta maailmasta. Teknologinen kehitys ja digitalisaatio muuttavat merkittävästi yhteiskuntaa, nuorten elämää ja nuorisokulttuurisia ilmiöitä.Siksi myös nuorisopolitiikan, nuorisotyön ja nuorisotyön ammattilaisten pitää pysyä teknologisen kehityksen mukana ja pyrkiä vastaamaan nuorten muuttuviin tarpeisiin.
Käsikirja sisältää erilaisia toimintoja ja teemoja pelikasvatukseen: henkilökohtaisia kokemuksia ja kannanottoja, perustietoa ilmiöistä, artikkelit työelämästä ja ideoita ammattikasvattajille, uusia teoreettisia tutkimuksia. Kirjassa on pidempien artikkeleiden lisäksi lyhyempiä kirjoituksia.
Oppaan tarkoitus on tarjota käytännön toimintaesimerkkien avulla näkökulmia ja työkaluja siihen, miten kuka tahansa meistä voi edistää positiivista pelikulttuuria nuorten parissa tehtävässä työssä. Osa oppaan esimerkeistä lähtee hyvin pienimuotoisista toimintamuodoista, toisissa taas kuvataan jo pidemmälle vietyjä toimintamalleja.
Oppaan, tarkoitus on kannustaa nuorisotyötä lanittamaan – ja lujaa! Opas pyrkii kertomaan lukijalleen, miten lanit voi järjestää pitämällä nuorisotyöllisen näkökulman mukana.
Tietoa kasvattajille nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja rahapelaamisesta. tukiaineisto käsittelee lasten ja nuorten digitaalista ja rahapelaamista, pelihaittoja sekä niihin liittyviä kasvatuskysymyksiä. Se on tarkoitettu tueksi lasten ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä aihetta pohtiville vanhemmille ja muille läheisille. Aineiston on tuottanut Terveyden ja hyvinvoinnin laitos yhteistyössä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n kanssa.
Opas sisältää yleistä tietoa rahapeleistä ja rahapelaamiseen liittyvistä haitoista. Saat tietoa esimerkiksi siitä, mitä peliongelma ja peliriippuvuus tarkoittavat, miten peliriippuvuus syntyy ja miten sen voi tunnistaa. Opas tarjoaa myös keinoja pelaamisen hallintaan. Lisäksi oppaassa on hyviä neuvoja sellaiselle lukijalle, joka haluaa lopettaa pelaamisen tai etsii apua pelaamisen vähentämiseen.
Digipelaamista koskevien väittämien avulla nuoret pääsevät pohtimaan yleisiä digipeleihin liittyviä mielikuvia. Väittämät on suunnattu ensisijaisesti 16-20-vuotiaiden pelikasvatukseen. Digipeliväittämien vastaukset perustuvat tutkittuun tietoon, joten niiden läpikäyminen oikaisee vääriä uskomuksia ja antaa uutta näkökulmaa.
Rahapelaamista koskevien väittämien avulla nuoret pääsevät pohtimaan yleisiä rahapeleihin liittyviä mielikuvia. Väittämät on suunnattu ensisijaisesti 16-20-vuotiaiden pelikasvatukseen. Rahapeliväittämien vastaukset perustuvat tutkittuun tietoon, joten niiden läpikäyminen oikaisee vääriä uskomuksia ja antaa uutta näkökulmaa.
Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!
MAPPA.fi-hakupalvelu ja jakamisalusta kokoaa yhteen ympäristökasvatuksen, kestävyyskasvatuksen, ilmastokasvatuksen, seikkailukasvatuksen, tiedekasvatuksen ja ulkona oppimisen materiaalit, menetelmät, tapahtumat ja palvelut. MAPPA toimii työkaluna ja tukena opettajille, kasvattajille ja ohjaajille.
Biologian ja maantieteen opettajien liitto julkaisi loppukesästä 2024 laajan opetusmateriaalin, jossa kestävää kehitystä käsitellään 12 eri oppiaineen näkökulmasta. Mukana ovat biologia, elämänkatsomustieto, fysiikka, kemia, kotitalous, kuvataide, käsityö, maantiede, terveystieto, uskonto, yhteiskuntaoppi sekä äidinkieli ja kirjallisuus. Materiaalit on toteutettu ulkoministeriön tuella lukuisten opettajien, järjestöjen ja muiden toimijoiden yhteistyönä.
Monipuolinen medialukutaito on nykypäivänä välttämätöntä, jos haluamme ymmärtää maailmaa ja yhteiskuntaa ympärillämme. Siksi medialukutaito on keskeinen osa myös kestävyyskasvatusta. Sivulle on koottu eri tahojen tekemiä harjoituksia, joiden avulla kehitetään samanaikaisesti kestävyysosaamista ja medialukutaitoa.
Muikku-verkko tukee varhaiskasvattajia, opettajia, ohjaajia, ympäristökasvattajia ja asiantuntijoita arjen ympäristökasvatustyössä. Verkostossa mukana tällä hetkellä noin 280 toimijaa.
Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!
Media ja mediakulttuuri ovat laajoja aiheita, joiden käsittelyssä erilaiset materiaalit, tutkimukset ja julkaisut ovat hyödyksi! Mediakasvatusseura on tuottanut paljon materiaaleja mediakasvatustyön tueksi. Lisäksi Mediakasvatusseura on tehnyt koosteita muiden tuottamista materiaaleista ja poiminut kiinnostavia julkaisuja.
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö julkaisee selvityksiä, esitteitä ja muita materiaaleja mediakasvatuksen tueksi. Osa materiaaleista on saatavilla myös painettuna.
Tietoa lasten ja nuorten median käytöstä, vinkkejä vanhemmille.
Lapset ja media -kasvattajan oppaan kansikuva. Lapset & media on opas kaikille kasvattajille. Opas käsittelee 5–12-vuotiaiden lasten median käytön ilmiöitä. Keskusteluvinkkien avulla perheen mediakasvatuskeskustelut sujuvat entistä helpommin.
Koska medialla on yhä merkityksellisempi rooli arjessa ja yhteiskunnassa, on nuorten tärkeä oppia ymmärtämään, miten media toimii ja kuinka sen vaikutus näkyy elämässämme. Tämän oppaan tarkoituksena on auttaa aikuisia suhteuttamaan ajankohtaisia nuoriin ja mediaan liittyviä ilmiöitä sekä keskustelemaan niistä nuorten kanssa.
Tässä käsikirjassa esitellään erilaisia mediaperusteisia menetelmiä, joilla voidaan edistää nuorten mediavaikuttamista. Käsikirja on tarkoitettu nuorisoalan työntekijöille: oppilaitoksissa, nuorisotyössä ja järjestöissä työskenteleville sekä alalle opiskeleville. Käsikirjassa pyritään kertomaan esimerkkien valossa, miten nuorten mediaosaamista ja sitä kautta vaikuttamista ja osallistumista median avulla voidaan edistää. Kuvatut menetelmät ja pilotit ovat helposti siirrettävissä erilaisiin nuorisotiloihin sekä opinnollistettavissa kouluissa.
Selvitys kotimaisesta mediakasvatukseen liittyvästä tutkimuksesta erityisesti opinnäytteiden ja journaaliartikkeleiden osalta pääosin vuosien 2007–2012 ajalta.
Opas tarjoaa toimintamallin, jota voi soveltaa nuorten kanssa eri yhteyksissä, esimerkiksi nuorisotyössä, järjestötyössä ja kouluissa. Sitä voi käyttää myös yhteistyöprojekteihin yli sektorirajojen. Mallin hyödyntäminen ei rajoitu vain nuorten kanssa työskentelyyn, vaan sitä voi kokeilla esimerkiksi ikäihmisten ja aikuisten maahanmuuttajien medialukutaidon edistämiseen.
Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen. Kopiraittilasta löydät jokaiselle ikäryhmälle ja koulutusasteelle omaa pelillistä ja pedagogista materiaalia. Kopiraittila on myös tekijänoikeusopas, josta löydät tietoa tekijänoikeudesta ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Tällä sivulla kerromme, miten voit välttää huijaukset, mitä tehdä, jos tulit huijatuksi ja miten parantaa omien laitteiden tietoturvaa.
Tältä sivulta löydät ohjeistavaa tietoa henkilötietojen suojasta ja tietosuojalainsäädännöstä. Sivusto on suunnattu erityisesti harrastustoimintaa järjestäville yhdistyksille, lapsille ja nuorille, lasten ja nuorten vanhemmille sekä kaikille, joita kiinnostaa oppia lisää tietosuojasta.
Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen. Kopiraittilasta löydät jokaiselle ikäryhmälle ja koulutusasteelle omaa pelillistä ja pedagogista materiaalia. Kopiraittila on myös tekijänoikeusopas, josta löydät tietoa tekijänoikeudesta ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö (MEKU) ylläpitää ja kehittää kuvaohjelmien luokittelussa käytettäviä ikärajakriteereitä, kouluttaa kuvaohjelmaluokittelijoita ja valvoo heidän toimintaansa, sekä valvoo kuvaohjelmien tarjoamista kuvaohjelmalain (710/2011) nojalla.
Oppimateriaali kuvien, videoiden ja äänien luomisesta tekoälyllä ja tähän liittyviin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Ota tekstin, videon ja tehtävien avulla selvää, mitä on hyvä tietää tästä ilmiöstä.
Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!
Mediaretki-lautapeli kuljettaa pelaajat läpi mediamaailman eri aihealueiden. Pelaajat pääsevät ideoimaan ja pohtimaan mediankäyttöä sen monista eri näkökulmista: lautapelissä sivutaan muun muassa uutisia, sosiaalista mediaa, pelejä, valokuvausta sekä elokuvia.
L1V14-peli on mediakasvatuksen pakopeli, jonka tavoitteena on edistää perusopetuksen oppilaiden medialukutaitoa. Peli koostuu selaimella pelattavasta pakopelistä, peliohjeesta sekä tehtävien käsittelyä tukevasta pedagogisesta materiaalista, joka sisältää tieto- ja tehtäväosiot.
Feikki-pelin avulla saat työkaluja kriittisen, tietoisen ja aktiivisen medialukutaidon lisäämiseen nuorten parissa. Sitä voidaan pelata nuorten ryhmissä tai koulussa. Lautapeli auttaa nuoria pohtimaan journalismin tarvetta ja tarkoitusta sekä luotettavan tiedon merkitystä osana demokratiaa. Se antaa ajateltavaa myös luotettavan tiedon merkityksestä digitalisoituneessa yhteiskunnassa ja tekoälyn yleistyessä.
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan) liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi sekä kuvittajan nimen.
Monipuolinen medialukutaito on nykypäivänä välttämätöntä, jos haluamme ymmärtää maailmaa ja yhteiskuntaa ympärillämme. Siksi medialukutaito on keskeinen osa myös kestävyyskasvatusta. Tälle sivulle on koottu eri tahojen tekemiä harjoituksia, joiden avulla kehitetään samanaikaisesti kestävyysosaamista ja medialukutaitoa. Sivun materiaalit on koottu Toivoa ja toimintaa -sivustolla julkaistusta laajasta materiaalikokonaisuudesta ympäristöministeriön jakaman ympäristökasvatus- ja valistushankkeen avustuksen turvin.
Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!
Nuoret ja rikollisuus on noin 12-18 -vuotiaille lapsille ja nuorille suunnattu palvelu, joka sisältää tietoa lasten ja nuorten kohtaamista rikoksista, testejä, joiden avulla voi paremmin ymmärtää milloin rikoksen määritelmä täyttyy sekä neuvoja, kuinka toimia jos on kohdannut rikoksen. Nuoret ja rikollisuus -palvelu toimii apuna myös nuorten kanssa toimiville ammattilaisille, niin järjestö- kuin viranomaistyössä sekä koulujen oppimateriaalina.
Oletko joutunut rikoksen tai rikosyrityksen kohteeksi tai oletko joutunut rikoksen todistajaksi? Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla tukipalveluita.
opas on tarkoitettu sinulle, joka olet joutunut rikoksen uhriksi. Rikosprosessi käynnistyy, kun poliisi saa tiedon rikoksesta. Oppaassa esitellään rikoksen uhrin kannalta keskeisiä asioita rikosprosessista. Oppaan tarkoituksena on antaa sinulle tietoa ja auttaa ymmärtämään oman asiasi käsittelyä rikosprosessissa. Oppaan lopusta löydät tärkeitä osoitteita mistävoit saada tukea ja apua.
Opas on tarkoitettu nuorelle, joka on joutunut pahoinpitely- tai seksuaalirikoksen uhriksi. Oppaan tarkoituksena on selventää joitakin prosessiin liittyviä asioita, jotka ehkä mietityttävät.
Onko tuntemasi lapsi tai nuori tehnyt rikoksen? Onko hänellä vaikeuksia päihteiden käytön ja elämänhallinnan kanssa? Onko hänellä väkivaltaisesti radikalisoituneita ajatuksia? Ankkuritoiminnan tarkoituksena on puuttua nuorten tekemiin rikoksiin moniammatillisesti ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varhaisen puuttumisen on todettu ehkäisevän tapahtumien jatkumista ja ongelmien kasautumista. Moniammatillinen toimintamalli auttaa nuoren tilanteen arvioinnissa ja yksilöllisten ratkaisujen hakemisessa.
Nettivihje on vihjepalvelu, jonne kuka tahansa voi tehdä ilmoituksen, jos epäilee kohdanneensa netissä lapseen kohdistuvaan seksuaaliväkivaltaan liittyvää materiaalia tai toimintaa.
Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!
Opas demokratiakasvatukseen. Sinä olet demokratiakasvattaja -opas pyrkii demokratiakas-
vatuksen tavoitteisiin kehittämällä:
1. nuorten ryhmien, kasvuyhteisöjen ja yhteiskunnan
demokraattisia käytänteitä,
2. nuorten osallisuus- ja vaikuttamistaitoja sekä
3. ohjaajien osallisuuteen ja demokratiakasvatukseen
liittyvää osaamista.
käsikirjassa esitellään erilaisia mediaperusteisia menetelmiä, joilla voidaan edistää nuorten mediavaikuttamista. Käsikirja on tarkoitettu nuorisoalan työntekijöille: oppilaitoksissa, nuorisotyössä ja järjestöissä työskenteleville sekä alalle opiskeleville. Käsikirjassa pyritään kertomaan esimerkkien valossa, miten nuorten mediaosaamista ja sitä kautta vaikuttamista ja osallistumista median avulla voidaan edistää. Kuvatut menetelmät ja pilotit ovat helposti siirrettävissä erilaisiin nuorisotiloihin sekä opinnollistettavissa kouluissa.
Ohjaajan opas tarjoaa toimintamallin, jonka avulla ammattilaiset voivat vahvistaa nuorten osallisuutta. Malli ohjaa nuoria tutustumaan erilaisiin vaikuttamiskampanjoihin ja lopulta toteuttamaan itse vaikuttamiskampanjan heille merkityksellisestä aiheesta. Toimintamallia voi soveltaa nuorten kanssa eri yhteyksissä, esimerkiksi nuorisotyössä, järjestötyössä ja kouluissa. Sitä voi käyttää myös yhteistyöprojekteihin yli sektorirajojen. Mallin hyödyntäminen ei rajoitu vain nuorten kanssa työskentelyyn, vaan sitä voi kokeilla esimerkiksi ikäihmisten ja aikuisten maahanmuuttajien medialukutaidon edistämiseen.
Oletko kiinnostunut yhteistyöstä Po1ntin kanssa? Haluatko liittyä Po1ntin verkoston jäseneksi? Kaipaatko verkkosivua hankkeesi ajalle?
Etsimme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön ja tekevään verkostoomme mahtuu aina lisää porukkaa!