Ajankohtaista

Itä-Suomen nuorisopuntari 2024

Laaja kyselytutkimus nuorten hyvinvoinnista, arvoista ja asenteista: teemoina alueellisuus ja työelämäodotukset. Tulokset julkaistu 2025.

Mitä kuuluu? – katsaukset

Nuorisoalan kattojärjestö kokoaa neljä kertaa vuodessa nuoriin ja nuorisoalaan liittyvää ajankohtaista tietoa yhteen Mitä kuuluu nuorille? -katsaukseen sekä Mitä kuuluu nuorisoalalle? -katsaukseen sekä laajempiin vuosijulkaisuihin. Katsausten tarkoituksena on palvella niin päättäjiä, nuorisoalan toimijoita kuin muita nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden parissa työskenteleviä tarjoamalla helposti haltuun otettavan tilannekuvan siitä, miten nuorilla ja nuorisoalalla menee.

nuoret istumassa skeittirampin reunalla kädet toistensa olkapäällä tai selässä. Kuva on otettu siten, että kasvot eivät näy. Taustalla paistaa aurinko ja valaisee nuorten selkiä. Avainsanoja: skeittaus, ryhmä, yhteisöllisyys, kesä, vapaa-aika
Pyöreä läpinäkyvä Po1ntin logo, jonka yksityiskohdat ovat mustia. Logo muistuttaa pyöreän leimasimen jälkeä. Logon yläosan kaarta muotoilleen lukee mustalla teksti po1nt.fi. Ympyrän keskellä on musta rekisterikilpimäinen tausta hieman vinossa, ja siinä lukee Po1nt. Ympyrän alareunassa kaarta mukaillen on kolme tähteä, joista keskimmäinen on isoin.

SEURAA MEITÄ MYÖS SOMESSA!

Facebookista löydät ammattilaisille ja huoltajille kootun sisällön, Instagramista nuorille kootun sisällön.

Tapahtumat ja koulutukset

Ammattilaisille ja huoltajille suunnatuista tapahtumista ja koulutuksista kerrotaan täällä.

Inton kalenteri

into

AVI koulutukset ja tapahtumat

AVI

Kansainväliset koulutukset

KV- toiminta

Allianssin kalenteri

Allianssi
Pelituki
eOppiva

Tapahtumat ammattilaisille Po1ntin kunnissa

Monthly Weekly Daily List Grid Tile
joulukuu 2025
Henkilö istuu vastaanotolla harmaalla sohvalla kädet ristissä samalla kun häntä vastapäätä istuva henkilö kirjaa asioita virallisen näköiseen paperiin

Ohjaamo avoinnaRepeating EventVarkaus4 days

Ohjaamon aukioloaikoina voit astella ohjaamoon sisään ilman ajanvarausta. Ohjaamon toimijat tapaavat asiakkaita ajanvarauksella myös Ohjaamon aukioloaikojen ulkopuolella. Toiminta on tarkoitettu alle 30-vuotiaille nuorille. Ota rohkeasti yhteyttä, tai kävele ovesta sisään! Ohjaamon lukujärjestys julkaistaan instagramiin ja facebookkiin aina maanantaisin! Lukkarista näet, kuka Ohjaamossa päivystää ja milloin. Ohjaamo Varkauden seutu Varkaus: osmajoentie 28, Nuorten Talo Joroinen: Mutalantie […]
09 joulu
13:00 - 16:00
Nuorten Talo Varkaus
Osmajoentie 28B
Tapahtumaa ei löytynyt!

Ohjausryhmä OHRY

Po1ntin ohjausryhmän tehtävä on ohjata Po1ntin toimintaa ja sen kehittämistä. Ohjausryhmän jäsenet koostuvat Po1nt verkoston kuntien edustajista, yleensä esihenkilöistä. Jokaisella jäsenellä on sanavalta ja mahdollisuus ilmaista toiveitaan ja kehittämisideoitaan OHRYssä. 

Yhteiskehittämismalli, eli käytännössä ajatusten ja ideoiden jakaminen sekä päätösvallan käyttäminen, on Po1ntin selkäranka, mikä pitää toiminnan pystyssä ja ajantasaisena. 

Ohjausryhmä kokoontuu vähintään kaksi kertaa vuodessa sekä tarvittaessa. 

Po1ntin rakennekaavio kuvailtuna sinisillä ja oransseilla laatikoilla valkoisella taustalla.
Po1ntin rakennekaavio, klikkaa isommaksi

Kokousmuistiot

Materiaalipankki

Toimintoja ja materiaaleja

Vinkit tieto- ja neuvontatyöhön

Po1nt koordinaattorin koostamat vinkit kuukausittain eri teemat huomioiden.

Digitaalinen nuorisotyö ja pelaaminen

Klikkamaalla sinisiä ostikoita pääset materiaaleihin!

Digitaalinen nuorisotyö

  • Digitaalisen nuorisotyön suuntaviivat (Verke)

    Nuorisotyö digitalisoituu kovaa vauhtia. Vaikka digitalisaatio liittyy olennaisesti tietojärjestelmiin ja tekniikkaan, on nuorisotyön näkökulmasta yhtä tärkeää hahmottaa digitalisaation sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus. Se, miten digitaalisuus kytkeytyy monin eri tavoin nuorisotyön tavoitteisiin ja käytänteisiin. Suuntaviivat tarjoavat tiekartan, mutta eivät opasta perille.

  • Kohti digitaalista nuorisotyötä (Verke)

    Digitaalisella nuorisotyöllä tarkoitetaan tiivistettynä digitaalisen median ja teknologian hyödyntämistä nuorisotyössä ja -toiminnassa. Digitaalinen nuorisotyö ei tee jaottelua kasvokkaisen ja verkossa tapahtuvan toiminnan välillä, vaan sen tavoitteena on vahvistaa nuorten toimintavalmiuksia digitalisoituvan maailman monenmuotoisissa ympäristöissä. Digitaalisuus nivoutuu keskeisesti nuorten elämään ja kulttuurisiin ilmiöihin, mistä johtuen digitaalinen media ja teknologia tulee nähdä nuorisotyössä paitsi välineenä myös nuorisotyön sisältönä, tilana ja toimintaympäristönä.

  • Digitalisaatio ja nuorisotyö (Verke)

    "Haluamme tässä julkaisussa valottaa teknologisen kehityksen mahdollisia vaikutuksia nuorisotyöhön. Pyrimme tarjoamaan tämän julkaisun avulla uusia näkökulmia digitalisaatioon ja yhteiskunnan teknologiseen kehitykseen lähestymällä aihetta neljän pääteeman kautta: osaaminen, osallisuus, yhdenvertaisuus sekä kasvu- ja elinolojen parantaminen."

  • Verkko-ohjauksen ja -neuvonnan opas työntekijöille (Koordinaatti)

    Opas on tarkoitettu tueksi työntekijöille, jotka ohjaavat ja neuvovat nuoria erilaisissa chat-palveluissa.

  • Eettiset ohjeet kohtaaville verkkopalveluille (NUSUVEFO)

    Nuorille suunnatun verkko- työn foorumin (Nusuvefo) jäsenorganisaatiot ovat sitoutuneet noudattamaan näitä ohjeistuksia verkkopalveluissaan. Ohjeistus on laadittu Nusuvefon jäsenten yhteistyössä.

  • Mitä nuorisotyön tulisi tietää? (VERKE)

    Havaintoja teknologisoituvasta maailmasta. Teknologinen kehitys ja digitalisaatio muuttavat merkittävästi yhteiskuntaa, nuorten elämää ja nuorisokulttuurisia ilmiöitä.Siksi myös nuorisopolitiikan, nuorisotyön ja nuorisotyön ammattilaisten pitää pysyä teknologisen kehityksen mukana ja pyrkiä vastaamaan nuorten muuttuviin tarpeisiin.

Pelaaminen

  • Pelikasvattajan käsikirja 2

    Käsikirja sisältää erilaisia toimintoja ja teemoja pelikasvatukseen: henkilökohtaisia kokemuksia ja kannanottoja, perustietoa ilmiöistä, artikkelit työelämästä ja ideoita ammattikasvattajille, uusia teoreettisia tutkimuksia. Kirjassa on pidempien artikkeleiden lisäksi lyhyempiä kirjoituksia.

  • Nuorisotyö pelaa (Verke)

    Oppaan tarkoitus on tarjota käytännön toimintaesimerkkien avulla näkökulmia ja työkaluja siihen, miten kuka tahansa meistä voi edistää positiivista pelikulttuuria nuorten parissa tehtävässä työssä. Osa oppaan esimerkeistä lähtee hyvin pienimuotoisista toimintamuodoista, toisissa taas kuvataan jo pidemmälle vietyjä toimintamalleja.

  • Nuorisotyö lanittaa (Verke)

    Oppaan, tarkoitus on kannustaa nuorisotyötä lanittamaan – ja lujaa! Opas pyrkii kertomaan lukijalleen, miten lanit voi järjestää pitämällä nuorisotyöllisen näkökulman mukana.

  • Nuoret pelissä - tietoa kasvattajille (THL)

    Tietoa kasvattajille nuorten digitaalisesta pelaamisesta ja rahapelaamisesta. tukiaineisto käsittelee lasten ja nuorten digitaalista ja rahapelaamista, pelihaittoja sekä niihin liittyviä kasvatuskysymyksiä. Se on tarkoitettu tueksi lasten ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä aihetta pohtiville vanhemmille ja muille läheisille. Aineiston on tuottanut Terveyden ja hyvinvoinnin laitos yhteistyössä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n kanssa.

  • Rahapelaaminen ja peliongelma lyhyesti ja selkeästi (THL)

    Opas sisältää yleistä tietoa rahapeleistä ja rahapelaamiseen liittyvistä haitoista. Saat tietoa esimerkiksi siitä, mitä peliongelma ja peliriippuvuus tarkoittavat, miten peliriippuvuus syntyy ja miten sen voi tunnistaa. Opas tarjoaa myös keinoja pelaamisen hallintaan. Lisäksi oppaassa on hyviä neuvoja sellaiselle lukijalle, joka haluaa lopettaa pelaamisen tai etsii apua pelaamisen vähentämiseen.

  • Digipeliväittämät - totta vai tarua? (EHYT)

    Digipelaamista koskevien väittämien avulla nuoret pääsevät pohtimaan yleisiä digipeleihin liittyviä mielikuvia. Väittämät on suunnattu ensisijaisesti 16-20-vuotiaiden pelikasvatukseen. Digipeliväittämien vastaukset perustuvat tutkittuun tietoon, joten niiden läpikäyminen oikaisee vääriä uskomuksia ja antaa uutta näkökulmaa.

  • Rahapeliväittämät - totta vai tarua? (EHYT)

    Rahapelaamista koskevien väittämien avulla nuoret pääsevät pohtimaan yleisiä rahapeleihin liittyviä mielikuvia. Väittämät on suunnattu ensisijaisesti 16-20-vuotiaiden pelikasvatukseen. Rahapeliväittämien vastaukset perustuvat tutkittuun tietoon, joten niiden läpikäyminen oikaisee vääriä uskomuksia ja antaa uutta näkökulmaa.

Kestävä kehitys

Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!

Kestävä kehitys

  • Kestävä kehitys (MAPPA)

    MAPPA.fi-hakupalvelu ja jakamisalusta kokoaa yhteen ympäristökasvatuksen, kestävyyskasvatuksen, ilmastokasvatuksen, seikkailukasvatuksen, tiedekasvatuksen ja ulkona oppimisen materiaalit, menetelmät, tapahtumat ja palvelut. MAPPA toimii työkaluna ja tukena opettajille, kasvattajille ja ohjaajille.

  • Kestävä kehitys eri oppiaineissa (Toivoa & Toimintaa)

    Biologian ja maantieteen opettajien liitto julkaisi loppukesästä 2024 laajan opetusmateriaalin, jossa kestävää kehitystä käsitellään 12 eri oppiaineen näkökulmasta. Mukana ovat biologia, elämänkatsomustieto, fysiikka, kemia, kotitalous, kuvataide, käsityö, maantiede, terveystieto, uskonto, yhteiskuntaoppi sekä äidinkieli ja kirjallisuus. Materiaalit on toteutettu ulkoministeriön tuella lukuisten opettajien, järjestöjen ja muiden toimijoiden yhteistyönä.

  • Kestävyyskasvatus <3 Mediakasvatus (Toivoa & Toimintaa)

    Monipuolinen medialukutaito on nykypäivänä välttämätöntä, jos haluamme ymmärtää maailmaa ja yhteiskuntaa ympärillämme. Siksi medialukutaito on keskeinen osa myös kestävyyskasvatusta. Sivulle on koottu eri tahojen tekemiä harjoituksia, joiden avulla kehitetään samanaikaisesti kestävyysosaamista ja medialukutaitoa.

  • Pohjois-Savon Muikku-verkosto

    Muikku-verkko tukee varhaiskasvattajia, opettajia, ohjaajia, ympäristökasvattajia ja asiantuntijoita arjen ympäristökasvatustyössä. Verkostossa mukana tällä hetkellä noin 280 toimijaa.

Mediakasvatus

Tietoa

Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!

Mediakasvatus

  • Mediakasvatusseura - materiaaleja mediakasvatukseen

    Media ja mediakulttuuri ovat laajoja aiheita, joiden käsittelyssä erilaiset materiaalit, tutkimukset ja julkaisut ovat hyödyksi! Mediakasvatusseura on tuottanut paljon materiaaleja mediakasvatustyön tueksi. Lisäksi Mediakasvatusseura on tehnyt koosteita muiden tuottamista materiaaleista ja poiminut kiinnostavia julkaisuja.

  • KAVI- materiaaleja mediakasvatukseen

    Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö julkaisee selvityksiä, esitteitä ja muita materiaaleja mediakasvatuksen tueksi. Osa materiaaleista on saatavilla myös painettuna.

  • MLL - lapset ja media

    Tietoa lasten ja nuorten median käytöstä, vinkkejä vanhemmille.

  • Lapset ja media - kasvattajan opas

    Lapset ja media -kasvattajan oppaan kansikuva. Lapset & media on opas kaikille kasvattajille. Opas käsittelee 5–12-vuotiaiden lasten median käytön ilmiöitä. Keskusteluvinkkien avulla perheen mediakasvatuskeskustelut sujuvat entistä helpommin.

  • Medianuoruus - opas aikuisille

    Koska medialla on yhä merkityksellisempi rooli arjessa ja yhteiskunnassa, on nuorten tärkeä oppia ymmärtämään, miten media toimii ja kuinka sen vaikutus näkyy elämässämme. Tämän oppaan tarkoituksena on auttaa aikuisia suhteuttamaan ajankohtaisia nuoriin ja mediaan liittyviä ilmiöitä sekä keskustelemaan niistä nuorten kanssa.

  • Mediaa vaikuttavasti - käsikirja nuorten mediavaikuttamiseen

    Tässä käsikirjassa esitellään erilaisia mediaperusteisia menetelmiä, joilla voidaan edistää nuorten mediavaikuttamista. Käsikirja on tarkoitettu nuorisoalan työntekijöille: oppilaitoksissa, nuorisotyössä ja järjestöissä työskenteleville sekä alalle opiskeleville. Käsikirjassa pyritään kertomaan esimerkkien valossa, miten nuorten mediaosaamista ja sitä kautta vaikuttamista ja osallistumista median avulla voidaan edistää. Kuvatut menetelmät ja pilotit ovat helposti siirrettävissä erilaisiin nuorisotiloihin sekä opinnollistettavissa kouluissa.

  • MEKU - katsaus suomalaisen mediakasvatustutkimuksen kenttään

    Selvitys kotimaisesta mediakasvatukseen liittyvästä tutkimuksesta erityisesti opinnäytteiden ja journaaliartikkeleiden osalta pääosin vuosien 2007–2012 ajalta.

  • Nuorten osallisuuden edistäminen mediakasvatusprojektin keinoin (ICME)

    Opas tarjoaa toimintamallin, jota voi soveltaa nuorten kanssa eri yhteyksissä, esimerkiksi nuorisotyössä, järjestötyössä ja kouluissa. Sitä voi käyttää myös yhteistyöprojekteihin yli sektorirajojen. Mallin hyödyntäminen ei rajoitu vain nuorten kanssa työskentelyyn, vaan sitä voi kokeilla esimerkiksi ikäihmisten ja aikuisten maahanmuuttajien medialukutaidon edistämiseen.

Yksityisyyden suojaus

  • Kopiraittila- Mitä ovat IP-oikeudet?

    Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen. Kopiraittilasta löydät jokaiselle ikäryhmälle ja koulutusasteelle omaa pelillistä ja pedagogista materiaalia. Kopiraittila on myös tekijänoikeusopas, josta löydät tietoa tekijänoikeudesta ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

  • Valppaana verkossa - tunnista huijaukset ja suojaa tietosi

    Tällä sivulla kerromme, miten voit välttää huijaukset, mitä tehdä, jos tulit huijatuksi ja miten parantaa omien laitteiden tietoturvaa.

  • GDPR4CHLDRN - Tietosuoja harrastuksissa

    Tältä sivulta löydät ohjeistavaa tietoa henkilötietojen suojasta ja tietosuojalainsäädännöstä. Sivusto on suunnattu erityisesti harrastustoimintaa järjestäville yhdistyksille, lapsille ja nuorille, lasten ja nuorten vanhemmille sekä kaikille, joita kiinnostaa oppia lisää tietosuojasta.

Tekijänoikeudet

  • Kopiraittila- Pelillistä materiaalia tekijänoikeuksista

    Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen materiaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen. Kopiraittilasta löydät jokaiselle ikäryhmälle ja koulutusasteelle omaa pelillistä ja pedagogista materiaalia. Kopiraittila on myös tekijänoikeusopas, josta löydät tietoa tekijänoikeudesta ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Ikärajat

  • KAVI - Kuvaohjelmien ikärajat ja tarjoaminen

    Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö (MEKU) ylläpitää ja kehittää kuvaohjelmien luokittelussa käytettäviä ikärajakriteereitä, kouluttaa kuvaohjelmaluokittelijoita ja valvoo heidän toimintaansa, sekä valvoo kuvaohjelmien tarjoamista kuvaohjelmalain (710/2011) nojalla.

Tekoäly

  • Tutustu ilmiöön: luova tekoäly (Mediataitokoulu)

    Oppimateriaali kuvien, videoiden ja äänien luomisesta tekoälyllä ja tähän liittyviin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Ota tekstin, videon ja tehtävien avulla selvää, mitä on hyvä tietää tästä ilmiöstä.

Mediamanipulaatio

Mediamanipulaation ytimessä

8 Videos

Toimintoja

Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!

Pelit

  • Mediaretki lautapeli (mediakasvatus.fi)

    Mediaretki-lautapeli kuljettaa pelaajat läpi mediamaailman eri aihealueiden. Pelaajat pääsevät ideoimaan ja pohtimaan mediankäyttöä sen monista eri näkökulmista: lautapelissä sivutaan muun muassa uutisia, sosiaalista mediaa, pelejä, valokuvausta sekä elokuvia.

  • Mediakasvatuksen verkkopakopeli (mediataitokoulu.fi)

    L1V14-peli on mediakasvatuksen pakopeli, jonka tavoitteena on edistää perusopetuksen oppilaiden medialukutaitoa. Peli koostuu selaimella pelattavasta pakopelistä, peliohjeesta sekä tehtävien käsittelyä tukevasta pedagogisesta materiaalista, joka sisältää tieto- ja tehtäväosiot.

  • FEIKKI! Kehen sinä luotat? -lautapeli (mediakasvatus.fi)

    Feikki-pelin avulla saat työkaluja kriittisen, tietoisen ja aktiivisen medialukutaidon lisäämiseen nuorten parissa. Sitä voidaan pelata nuorten ryhmissä tai koulussa. Lautapeli auttaa nuoria pohtimaan journalismin tarvetta ja tarkoitusta sekä luotettavan tiedon merkitystä osana demokratiaa. Se antaa ajateltavaa myös luotettavan tiedon merkityksestä digitalisoituneessa yhteiskunnassa ja tekoälyn yleistyessä.

Kuvat

  • Kuvituskuvia mediakasvatukseen (mediataitokoulu.fi)

    Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan) liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi sekä kuvittajan nimen.

Useita eri toimintoja sisältävät materiaalit

  • Kestävyyskasvatus <3 Mediakasvatus (toivoajatoimintaa.fi)

    Monipuolinen medialukutaito on nykypäivänä välttämätöntä, jos haluamme ymmärtää maailmaa ja yhteiskuntaa ympärillämme. Siksi medialukutaito on keskeinen osa myös kestävyyskasvatusta. Tälle sivulle on koottu eri tahojen tekemiä harjoituksia, joiden avulla kehitetään samanaikaisesti kestävyysosaamista ja medialukutaitoa. Sivun materiaalit on koottu Toivoa ja toimintaa -sivustolla julkaistusta laajasta materiaalikokonaisuudesta ympäristöministeriön jakaman ympäristökasvatus- ja valistushankkeen avustuksen turvin.

Nuoret ja rikollisuus

Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!

Rikollisuus

  • Nuoret ja rikollisuus (nuoretjarikollisuus.fi)

    Nuoret ja rikollisuus on noin 12-18 -vuotiaille lapsille ja nuorille suunnattu palvelu, joka sisältää tietoa lasten ja nuorten kohtaamista rikoksista, testejä, joiden avulla voi paremmin ymmärtää milloin rikoksen määritelmä täyttyy sekä neuvoja, kuinka toimia jos on kohdannut rikoksen. Nuoret ja rikollisuus -palvelu toimii apuna myös nuorten kanssa toimiville ammattilaisille, niin järjestö- kuin viranomaistyössä sekä koulujen oppimateriaalina.

  • RIKU - Rikosuhripäivystys (riku.fi)

    Oletko joutunut rikoksen tai rikosyrityksen kohteeksi tai oletko joutunut rikoksen todistajaksi? Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla tukipalveluita.

  • Rikosuhripäivystyksen opas nuorille rikoksen uhrille (nuoretjarikollisuus.fi)

    opas on tarkoitettu sinulle, joka olet joutunut rikoksen uhriksi. Rikosprosessi käynnistyy, kun poliisi saa tiedon rikoksesta. Oppaassa esitellään rikoksen uhrin kannalta keskeisiä asioita rikosprosessista. Oppaan tarkoituksena on antaa sinulle tietoa ja auttaa ymmärtämään oman asiasi käsittelyä rikosprosessissa. Oppaan lopusta löydät tärkeitä osoitteita mistävoit saada tukea ja apua.

  • Poliisin opas pahoinpitelyn- tai seksuaalirikoksen uhriksi joutuneille (nuoretjarikollisuus.fi)

    Opas on tarkoitettu nuorelle, joka on joutunut pahoinpitely- tai seksuaalirikoksen uhriksi. Oppaan tarkoituksena on selventää joitakin prosessiin liittyviä asioita, jotka ehkä mietityttävät.

  • Onko tuntemasi henkilö tehnyt rikoksen? (ankkuritoiminta.fi)

    Onko tuntemasi lapsi tai nuori tehnyt rikoksen? Onko hänellä vaikeuksia päihteiden käytön ja elämänhallinnan kanssa? Onko hänellä väkivaltaisesti radikalisoituneita ajatuksia? Ankkuritoiminnan tarkoituksena on puuttua nuorten tekemiin rikoksiin moniammatillisesti ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Varhaisen puuttumisen on todettu ehkäisevän tapahtumien jatkumista ja ongelmien kasautumista. Moniammatillinen toimintamalli auttaa nuoren tilanteen arvioinnissa ja yksilöllisten ratkaisujen hakemisessa.

  • Ilmoita lapseen tai nuoreen netissä kohdistuvasta seksuaaliväkivallasta (pelastakaalapset.fi)

    Nettivihje on vihjepalvelu, jonne kuka tahansa voi tehdä ilmoituksen, jos epäilee kohdanneensa netissä lapseen kohdistuvaan seksuaaliväkivaltaan liittyvää materiaalia tai toimintaa.

Osallisuus ja vaikuttaminen

Klikkaamalla sinisiä otsikoita pääset materiaaleihin!

Osallisuus ja vaikuttaminen

  • Sinä olet demokratiakasvattaja! (Koordinaatti)

    Opas demokratiakasvatukseen. Sinä olet demokratiakasvattaja -opas pyrkii demokratiakas- vatuksen tavoitteisiin kehittämällä:
    1. nuorten ryhmien, kasvuyhteisöjen ja yhteiskunnan demokraattisia käytänteitä,
    2. nuorten osallisuus- ja vaikuttamistaitoja sekä
    3. ohjaajien osallisuuteen ja demokratiakasvatukseen liittyvää osaamista.

  • Mediaa vaikuttavasti - käsikirja nuorten mediavaikuttamiseen

    käsikirjassa esitellään erilaisia mediaperusteisia menetelmiä, joilla voidaan edistää nuorten mediavaikuttamista. Käsikirja on tarkoitettu nuorisoalan työntekijöille: oppilaitoksissa, nuorisotyössä ja järjestöissä työskenteleville sekä alalle opiskeleville. Käsikirjassa pyritään kertomaan esimerkkien valossa, miten nuorten mediaosaamista ja sitä kautta vaikuttamista ja osallistumista median avulla voidaan edistää. Kuvatut menetelmät ja pilotit ovat helposti siirrettävissä erilaisiin nuorisotiloihin sekä opinnollistettavissa kouluissa.

  • Nuorten osallisuuden edistäminen mediakasvatusprojektin keinoin (ICME)

    Ohjaajan opas tarjoaa toimintamallin, jonka avulla ammattilaiset voivat vahvistaa nuorten osallisuutta. Malli ohjaa nuoria tutustumaan erilaisiin vaikuttamiskampanjoihin ja lopulta toteuttamaan itse vaikuttamiskampanjan heille merkityksellisestä aiheesta. Toimintamallia voi soveltaa nuorten kanssa eri yhteyksissä, esimerkiksi nuorisotyössä, järjestötyössä ja kouluissa. Sitä voi käyttää myös yhteistyöprojekteihin yli sektorirajojen. Mallin hyödyntäminen ei rajoitu vain nuorten kanssa työskentelyyn, vaan sitä voi kokeilla esimerkiksi ikäihmisten ja aikuisten maahanmuuttajien medialukutaidon edistämiseen.

Seksuaalikasvatus

Tieto- ja neuvontatyö

Yhdenvertaisuus

Yleistä materiaalia

Menneet hankkeet

Yhteistyön mahdollisuudet

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä Po1ntin kanssa? Haluatko liittyä Po1ntin verkoston jäseneksi? Kaipaatko verkkosivua hankkeesi ajalle?

Etsimme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön ja tekevään verkostoomme mahtuu aina lisää porukkaa!

Hymyilevä kiharatukkainen punapää yllään harmaa huppari. Lävistyksiä nenässä, sekä ylä ja alahuulessa. Po1nt koordinaattori Asta Keskisaari.

Asta Keskisaari

Po1nt koordinaattori

044 718 1901
asta.keskisaari@kuopio.fi
Po1nt verkoston ja sivuston ylläpito ja kehittäminen, koulutukset, viestintä, yhteistyöt